Hrot24.cz
Komárek vyzývá Soukupa

foto Tomáš Turek, týdeník Hrot

Komárek vyzývá Soukupa

Loterijní mogul Karel Komárek má velké plány také v mediálním byznysu. A na trhu mediálních agentur to kvůli tomu vře

Pavel P. Novotný

Pavel P. Novotný

šéfreportér

Vyhráli jsme, jako by znělo z každé kanceláře moderního komplexu Bořislavka. V polovině minulého týdne bylo v sídle skupiny KKCG hodně veselo. Karel Komárek totiž dosáhl životního byznysového úspěchu. Jeho skupina Allwyn, která vyrostla na základech české Sazky v jednoho z největších hráčů v oblasti číselných loterií v Evropě, bude od roku 2024 celých deset let provozovat Národní loterii ve Velké Británii. Jen pro představu, v jedné z největších her svého druhu na světě lidé prosázejí přes osm miliard liber ročně. O vítězi několikaměsíčního tendru rozhodla Britská komise pro hazardní hry přesně v den Komárkových třiapadesátých narozenin.

Ve stínu těchto událostí se v prvním patře nejvýchodnější budovy Bořislavky, připomínající krystal, začíná psát jiný, neméně zajímavý příběh. A vlastně s loterijní jízdou jednoho z nejbohatších českých byznysmenů také souvisí.

Ve zbrusu nových prostorách se totiž zabydluje tým Jana Galgonka, mladého podnikatele v digitálním a mediálním byznysu. Ten aktuálně řídí rozsáhlou fúzi několika firem a agentur pod nově utvořenou technologicko-mediální skupinou Mind2Flo. Ta má kombinovat byznys mediálních agentur, e-commerce a technologického a marketingového poradenství.

„Je to teď vážně jízda. Je to takový startup, ale v rozměrech velké firmy. Celý tým jede na 150 procent, moc toho teď nenaspím,“ prohodí Galgonek během ojedinělého zastavení u kávy ve velké zasedačce.

Za skupinou kromě zakladatele Galgonka stojí dvě těžké váhy tuzemského byznysu. Zatímco mediální divizi, která se koncentruje pod značkou Mindsquared, ovládá ze sta procent na Bořislavce domácí investiční skupina KKCG Karla Komárka, v technologické divizi s názvem Flo připadne majoritní podíl Rock­away Capital.

Obě části pak zastřeší právě tým Jana Galgonka. V praxi aktuálně dochází k fúzi několika existujících firem. Například digitální agentura MediaSentics se slučuje s mediální agenturou Media Marketing & Communication (MMC), kterou Karel Komárek založil loni spolu s obchodním mozkem společnosti Médea Filipem Doubkem. Ten však u Komárka nakonec vydržel jen několik měsíců.

Staří známí

Technologická divize Flo vzniká spojením datové agentury Base Consulting, specializované brandingové agentury Newsjacking a e-commerce vývojářské firmy NetDirect, kterou na začátku letošního roku plně ovládla investiční skupina Rockaway Capital Jakuba Havrlanta. Právě Rockaway v technologické divizi získá většinový podíl, minoritní připadne Janu Galgonkovi.

Složení této trojice není vůbec náhodné. Galgonek s Havrlantem se znají od raného mládí z Opavy a následně se potkali na studiích VŠE v Praze a jako kamarádi řešili své první podnikatelské krůčky. Zatímco Havrlant brzy založil svůj první startup Bezrealitky.cz, který později úspěšně prodal Allegru, o necelý rok starší Galgonek šel nejdřív za zkušenostmi do poradenské společnosti E&Y, ačkoli ho Havrlant právě do Bezrealitky.cz dlouho lákal.

V roce 2009 – to mu bylo 26 let – se nicméně i on pustil do vlastního podnikání, když založil digitální agenturu Adexpres. Ta během několika let vyrostla na poměrně novém trhu v předního hráče a z Galgonka se stala startupová hvězda. To následně potvrdil prodej Adexpresu mezinárodní komunikační skupině Dentsu Aegis Network (dnes už pouze Dentsu) v roce 2016. Pro ni pak Galgonek pracoval do loňského roku.

Stejně tak má zapojení Karla Komárka jasnou genezi. Lidé z jeho okolí naznačují, že Komárek má pro mladého internetového podnikatele Havrlanta slabost. Jeho Springtide Ventures s Rock­awayem historicky spolupracoval na několika startupových projektech, stejně tak má loterijní magnát údajně zainvestováno v blockchainovém fondu Rockawaye. Oba muži se přátelí a profesně respektují.

Právě Havrlant tak otevřel Galgonkovi dveře do KKCG, i když i on měl už své tamní vazby. Jeho Adexpres před lety vyhrál tendr na digitální strategii Sazky.

„Díky Rockawayi a KKCG jsme získali kapitál a obrovské know-how k tomu, abychom vybudovali silnou mezinárodní skupinu. Máme ambici konkurovat těm největším hráčům na poli médií a technologií,“ říká k tomu Galgonek.

Díky tomuto spojení dnes na trhu vzniká skupina s více než 150 lidmi na palubě. Do konce roku by mělo v Mind2Flo pracovat bezmála 200 lidí, což z něj automaticky dělá jednoho z největších hráčů na českém trhu.

Mediální vřava

A právě to dnes na trhu, kde dosud kralují nadnárodní hráči jako OMD, Dentsu či česká Médea, vytváří nebývalé pnutí. Galgonek zřejmě disponuje na poměry této branže značnými zdroji a podle některých informací z trhu konkurenci přetahuje seniorní a drahé manažery.

Napjaté vztahy panují mezi Galgonkem a právě společností Dentsu, která od něj firmu před lety kupovala. Spory se údajně vedou ohledně okolností jeho odchodu ke konkurenci. Společně s ním navíc ke KKCG odešlo několik dalších spolupracovníků a také třeba zmiňový kontrakt na digitální strategii Sazky.

Šéf Dentsu pro Česko, Slovensko a Maďarsko Petr Chajda, ostřílený mediální manažer se zkušenostmi z PPF, TV Nova či FTV Prima, ale podobné věci komentovat nechce.

„Je pravda, že pár lidí tímto směrem odešlo, ale dokázali jsme je nahradit. Víc se k tomu asi říci nedá,“ odepsal stručně na otázky Hrotu Chajda.

„Nikomu lidi cíleně nepřetahujeme. Ti lidé zkrátka reagují na naše inzeráty a nabídky. Láká je něco nového, přijde jim to jako atraktivní příležitost. A samozřejmě chceme mít ty nejlepší lidi na trhu, to je pochopitelné,“ říká k tomu Galgonek.

Podobně vyhrocené vztahy jsou údajně také s říší mediálního podnikatele Jaromíra Soukupa. Jeho Médea dlouhodobě platí za nejvýznamnějšího hráče tuzemského mediálního obchodu – zejména v tradičních médiích, jako je televize a tisk. Také z této agentury ke Galgonkovi několik lidí odešlo. Ale hlavně přes Médeu přestaly inzerovat firmy KKCG, zejména Sazka a MND, které patří k největším reklamním zadavatelům v Česku. Ročně Komárek do českých médií na reklamě pošle kolem půl miliardy korun. To je pro Soukupa citelná ztráta, podle některých odhadů peníze z KKCG představovaly desetinu byznysu celé Médey.

Zde je souboj o to pikantnější, že v loňském roce to byl právě Soukupův dvorní obchodní stratég Filip Doubek, který měl Komárkovi vybudovat vlastní mediální agenturu MMC, jež by nakupovala reklamu pro firmy KKCG napříč všemi zeměmi, kde skupina působí. Jde zejména o marketingové rozpočty Sazky, dnes skupiny Allwyn, energetické skupiny MND či technologického holdingu Aricoma.

Doubek ale u Komárka vydržel jen pár měsíců. Dodnes tato operace působí poněkud zvláštně. Odchod Doubka byl podle všeho výsledkem dohody mezi Komárkem a Jaromírem Soukupem, který v té době čelil značným ekonomickým problémům (Médea dlužila stovky mi­lionů korun velkým mediálním domům) a také zápasil s čínským konglomerátem CITIC uvnitř akcionářské struktury agentury Médea.

Komárek mu měl podle této dohody pomoci s dluhy Médey, když organizoval nabídky na odkup pohledávek od jednotlivých vydavatelství. Naproti tomu Soukup uvolnil svého klíčového muže pro potřeby Komárkových me­diálních plánů.

Tento veletoč měl ale další důležitý efekt – stres čínského investora z dění v Médee se vystupňoval natolik, že svůj podíl raději prodal zpět Jaromíru Soukupovi. Údajně značně pod cenou. Soukup byl rázem na koni a původní dohody s Komárkem pozbyly smyslu. Oba muži se podle všeho rozešli ve zlém, Doubek se vrátil řídit agenturu Médea a Komárek vsadil na mladé internetové štiky kolem Jakuba Havrlanta. Zároveň zavelel nadobro odklonit všechny marketingové peníze mimo sféru Jaromíra Soukupa.

Ačkoli Galgonek nechce dění označovat za válku s konkurencí, je zřejmé, že nově vzniklá skupina Mind2Flo bude tvrdě útočit zejména na pozice doposud dominantní Médey. Už nyní se spekuluje o tom, že díky vztahovému kapitálu investorů u agentury Jana Galgonka nakonec skončí rozpočty velkých tuzemských investičních skupin – od Daniela Křetínského až po skupinu PPF. Přitom právě významné marketingové rozpočty O2 a Air Bank aktuálně obhospodařuje Médea.

Souboj generací

„Rozhodně nechceme sázet jen na obchodní vazby Jakuba nebo Karla Komárka. Chceme si to vysoutěžit sami, vybojovat sami naší kvalitou služeb a týmu,“ říká k tomu Galgonek.

Známý mediální podnikatel, moderátor a někdejší boxer Jaromír Soukup byznysový nástup Mind2Flo na český trh nechce příliš hodnotit.

„O té agentuře jsem slyšel. Pokud vím, slovně mají velké ambice. Fakticky je to in house agentura pro KKCG. Jistě mají právo pokusit se uspět na trhu mediálních agentur jako každý jiný subjekt. Zda se jim to podaří, nedokážu odhadnout. Já se soustředím na posilování vlastní agentury a nemám chuť komentovat konkurenci. Trh mediálních agentur začíná být poněkud nepřehledný,“ uvádí k tomu excentrický vládce TV Barrandov.

Podnikatel Jan Galgonek se rekrutuje ze startupové sféry. V roce 2016 prodal svou digitální agenturu Adexpres nadnárodní skupině Dentsu.

Archiv

Pro Komárka to může být nenápadný, ale významný vstup do mediálního byznysu. Ačkoli prvotní ambicí je maximální kontrola nad svým vlastním reklamním rozpočtem, který patří k největším na trhu, a jeho efektivní využívání napříč dalšími zeměmi, dalším faktorem je bezesporu vliv.

Komárek možná už brzy usedne na trůn nejbohatšího českého byznysmena a na rozdíl od jiných nemá žádná klasická mediální aktiva. Všechny velké mediální společnosti jsou v držení českých miliardářů, což ho musí do určité míry provokovat. Sám v této branži neudělal dobrou zkušenost s vydavatelstvím Stanford, které později prodal právě Soukupovi. Kroužil také kolem TV Nova, když pomáhal Jiřímu Šmejcovi a Vladimíru Železnému financovat televizi po rozkolu s CME. Do velké mediální investice ale přímo nikdy nešel. Teď může mediální byznys začít ovlivňovat jako málokdo z méně viditelné pozice významného obchodního uzlu.

Bude záležet na tom, jestli startupoví nadšenci z Mind2Flo plní ambicí, cizojazyčných marketingových výrazů a vzletných frází, které jsou přesným opakem přímočarého obchodního stylu Filipa Doubka, dokážou nadchnout největší reklamní zadavatele na trhu. Je to také trochu souboj generací, na jedné straně stojí zkušení mediální mazáci typu Jaromíra Soukupa, Filipa Doubka či Petra Chajdy, na té druhé příslušníci startupové kultury kolem Jakuba Havrlanta. Kdo s koho?