Centrum Prahy a Václavské náměstí zvlášť má pro prodejce občerstvení zvláštní přitažlivost. V okolí se vždy potuloval dostatek hladových turistů a o něco méně hladových místních. Léta se tu proto vedly boje o umístění stánků s párky, McDonald’s jako první zástupce amerického fastfoodu v Česku startoval právě v blízké Vodičkově ulici a postupně si méně či více lukrativní prostory v této lokalitě zajistili všichni jeho konkurenti.
Jenže turisté jsou pryč, kdy se vrátí, nikdo netuší, stejně jako to, co udělá karanténa s celým gastronomickým trhem. To dost zamíchalo i bojem o jednu z nejlukrativnějších adres v lokalitě v přízemí rohového domu v místě, kde se ulice Ve Smečkách vlévá do Václavského náměstí.
Bonbony na váhu
Nočním životem nechvalně proslulá ulice sice nepatří k adresám, na které by Praha byla zvlášť hrdá, pro prodej smaženého jídla alkoholem posilněným turistům je však ideální. Prostory o více než 400 metrech čtverečních v budově patřící ministerstvu zemědělství tak měla posledních osm let pronajatá společnost BK Team.
Jde o dceřinou firmu provozovatele restauračních železničních vozů JLV, která formou franšízy řídí i čtyři restaurace amerického řetězce Burger King v Praze. To se překvapivě netýká vůbec nejlukrativnější restaurace této značky na Hlavním nádraží; pobočky na blízkém Masarykově nádraží a Ústředním autobusovém nádraží Florenc ovšem pod BK Team spadají.
Budoucnost whopperů na Václaváku je však nejasná. Letos v létě vyprší nájemní smlouva a ministerstvo tak ještě před rozšířením smrtonosného viru spojeného s vylidněném ulic zorganizovalo poptávkové řízení na nového nájemce.
Mezi čtyřmi uchazeči vybral resort nakonec jako nejvýhodnější nabídku společnosti Gessen ČR. Jde o provozovatele prodejen s nebalenými bonbony na váhu Captain Candy. Pod značkou fungují ve městě aktuálně tři krámky, za čtvrtý měla firma ministerstvu, potažmo státu, platit od srpna nájem přes šest milionů korun ročně, tedy 14 750 korun za metr čtvereční.
Je to hodně, nebo málo? Pro srovnání, je to o dost méně než na nejdražší české ulici Na Příkopě. Ta v tradičním žebříčku Cushman & Wakefield obsadila loni osmnácté místo nejdražších ulic světa a nejvyšší nájem zde dosáhl 72 190 korun za metr. Luxusní Pařížské se to však už blíží.
Král bez nájmu
Už to tedy vypadalo, že burgery na Václaváku nahradí sudy s laskominami. Jenže pokud nemalou část návštěvníků restaurací v centru tvoří turisté, v případě kapitánových cukrátek lze hovořit prakticky o absolutní závislosti na penězích (aktuálně chybějících) z ciziny.
Podle mluvčího ministerstva zemědělství Vojtěcha Bílého tak smlouva s vítězem stále ještě podepsána není. „Z důvodů současných restriktivních opatření a jejich negativnímu vlivu na podnikatelské prostředí zatím k podpisu smlouvy nedošlo,“ uvedl Bílý. Dodal, že ministerstvo se bude řídit mimořádnými opatřeními vlády a Burger King tak poslední měsíce na adrese nejspíš nebude muset platit nájem.
BK Team přitom zdůrazňuje, že o lokalitu má nadále zájem. „Určitě chceme na místě zůstat,“ říká šéf společnosti Jan Mráz. Jestli v rohovém době budou nakonec prodávat cukrlátka, fastfood nebo úplně něco jiného, tak zůstává nadále otevřené.
BK Team
BK Team, respektive České dráhy, které lze vnímat jako koncového vlastníka, má na tuzemském fastfoodovém trhu poněkud zvláštní postavení. Odvětví vévodí McDonald’s, Bageterie Boulevard či polská společnost AmRest, pod kterou spadají značky KFC a právě Burger King. Zatímco první dvě jmenované cílí primárně na spolupráci s lokálními franšízanty, AmRest má tendenci provozovat pobočky spíše napřímo. BK Team je tak jedním z pouhých dvou franšízantů Burger Kingu v Česku.