Mediální trh
Podcasty, print i digitál: Jiří Otevřel o nových výzvách v mediálním byznysu
Prodej mediální reklamy je dovednost na pomezí obchodu, psychologie a kreativity. Své o tom ví Jiří Otevřel, mediální manažer s více než 20 lety zkušeností. Po kariéře ve skupině Mafra, kde působil jako ředitel obchodu a sales strategy director, se letos stal obchodním ředitelem mediální skupiny SPM Media. S ambiciózními plány na rozvoj se nyní soustředí na stabilizaci a růst příjmů z reklamy pro tituly jako Týdeník Echo či měsíčník Hrot. V podcastu První liga sdílel své postřehy o proměnách mediálního trhu i výzvách, kterým čelí reklamní byznys.
šéfredaktor
Od printu k digitálu: Mafra jako zrcadlo mediálního vývoje
Jiří Otevřel zahájil svou kariéru v dřevních dobách českého internetu, kdy si někteří klienti obchodníky pletli spíše s techniky na zapojení internetu než s odborníky na online reklamu. „Dnes je díky větší penetraci internetu jednodušší reklamu prodávat, ale zároveň složitější vyhodnocovat kvůli novým metrikám a ukazatelům,“ vysvětluje Otevřel. Za více než dvě dekády zažil tři vlastníky Mafry a pozoroval, jak se mediální dům transformoval z printově orientovaného vydavatelství na digitální gigant.
Nejviditelnější je tento posun na serveru iDnes.cz, který generuje stovky milionů korun z reklamy ročně. Překvapivě si však printová média MF Dnes a Metro dokázala udržet ziskovost až do loňského roku. „MF Dnes si svou sílu vždy udržela a stále má,“ dodává Otevřel. Naproti tomu některé tituly, jako Lidové noviny, byly ukončeny kvůli špatné ekonomice a firma nyní hledá cestu zpět do černých čísel pod novým vlastníkem Kaprain.
Proměna Mafry odráží širší trend. „Od roku 2009 začal postupný úpadek printu, zatímco online média posilovala. Rádia si drží svou pozici, a venkovní reklama zažívá renesanci. Velcí klienti znovu objevují její potenciál,“ říká Otevřel.
Budoucnost SPM Media: Podcasty a stabilní růst
Přechod do SPM Media znamená pro Otevřela novou výzvu – standardizovat procesy a zajistit růst inzertních příjmů o desítky milionů korun ročně. „Internetová reklama má velký potenciál, ale podcasty jsou pro nás už teď klíčovým segmentem,“ říká. Podle něj se daří tržby navyšovat také díky měsíčníku Hrot, který se rychle etabloval na trhu. „Chceme oživit inzerci v Týdeníku Echo, který historicky přinášel největší výnosy ve skupině,“ dodává.
Výzvou je najít rovnováhu mezi růstem nových titulů a zachováním příjmů u těch tradičních. „Malá stagnace tržeb po přidání Hrotu do portfolia je výzvou, ale věřím, že příští rok růst opět nastartujeme,“ uzavírá Otevřel.
V jeho slovech se odráží nejen zkušenost, ale i víra v budoucnost médií – v jejich schopnost přizpůsobit se měnícím se podmínkám a stále přinášet hodnotu, jak klientům, tak čtenářům.