Jednou z hlavních námitek odporu vůči koupi elektromobilu je chybějící, respektive roztříštěná infrastruktura pro dobíjení. Poradci německé vlády proto doporučují, aby vznikla mobilní aplikace, jež bude ceny za dobíjení akumulátorů srovnávat podobně jako u běžných benzinových stanic. V Německu totiž musí provozovatelé čerpacích pump poskytovat pravidelně údaje Spolkovému kartelovému úřadu (obdoba českého antimonopolního úřadu), aby mohl zpřístupnit zákazníkům srovnání aktuálních cen pohonných hmot.
Stejný model by měl platit i pro veřejné dobíjecí stanice. Tento krok má pomoci zvýšit konkurenci v sektoru a rovněž zájem o koupi nového elektromobilu. „Nedostatek přehledu cen vždy způsobí nepříjemná překvapení,“ vysvětlil předseda antimonopolní komise Jürgen Kühling. Komise je poradním orgánem spolkové vlády.
Přehledné a aktuální informace o cenách dobíjení a elektrické energie by měly být dostupné v reálném čase. Kromě cen by měli provozovatelé stanic poskytovat také údaje o tom, která místa jsou aktuálně volná. Kühling tvrdí, že tento relativně jednoduchý nástroj výrazně přispěje k rozhýbání trhu s dobíjecí infrastrukturou pro elektromobily. Noví zájemci o provozování dobíjecího místa by také věděli, s jak atraktivní nabídkou musí přijít, aby byli na trhu úspěšní.
Až milion dobíjecích stanic
Počet veřejných nabíjecích míst se v posledních dvou letech zdvojnásobil na více než čtyřicet tisíc. Cílem německé vlády nicméně je, aby jich do konce desetiletí byl po celém Německu milion. K tomu je ale potřeba vytvořit průhledné a konkurenční prostředí. „Úspěch elektromobility vyžaduje nízké ceny nabíjení,“ zdůraznili konzultanti.
Člen antimonopolní komise Achim Wambach uvedl jako negativní příklad Berlín, kde je malá konkurence. Naopak ve Stuttgartu působí větší množství provozovatelů nabíjecích stanic a ceny jsou nižší. Znepokojivá situace panuje hlavně v případě rychlonabíjecích míst. V řadě okresů je poskytuje jen jeden provozovatel. Podle úředníků už čtyřicetiprocentní tržní podíl znamená dominanci na trhu a vyšší ceny než v případě konkurenčnějšího prostředí.
Další dotace
Komise navrhuje, aby se změnila forma finanční podpory z veřejných rozpočtů. Vyšší dotace by měli pobírat hlavně noví hráči, kteří mají menší než zmíněný dvoupětinový podíl na trhu. Kabinet v Berlíně vyčlenil na podporu budování stanic dalších 500 milionů eur. Dosud byly dotace paušálně vypláceny ve výši šedesáti procent nákladů na instalaci a připojení k elektrické síti. Na dálnicích by u jednotlivých čerpacích stanic mělo být povoleno vybudovat rychlonabíjecí stanici většímu počtu provozovatelů, navrhla komise.
V Německu mohou kupci nového elektromobilu získat dotaci až do výše devíti tisíc eur (229 tisíc korun). Dvě třetiny částky se platí ze státního rozpočtu, třetinou přispívají automobilky. Nově výplatu dotací ministerstvo průmyslu prodloužilo až do roku 2025. Ministr hospodářství a energetiky Peter Altmaier tvrdí, že se vysokými dotacemi podařilo rozhýbat trh s elektromobily, a proto by v tom měla pokračovat i další vláda, jež vznikne po volbách, které se konají koncem září.
Cena elektřiny roste
Šéf automobilky Volkswagen Herbert Diess, jenž je velkým propagátorem elektromobilů, zaujal tvrzením, že se v dlouhodobém horizontu cena elektřiny v Německu sníží. Nyní se naopak pohybuje na velkoobchodním trhu na historických maximech, 91 eur za megawatthodinu.
Ředitel největší německé automobilky je přesvědčen, že elektromobil může na sto kilometrů jezdit za jedno euro, pokud by se cena elektřiny počítala jen jako výrobní cena z obnovitelných zdrojů a nebyla by zatížena různými poplatky a daněmi. Nyní cenu na trhu šroubují nahoru také rekordní částky za emisní povolenky. Diess dodal, že ekonomiku provozu elektrických aut může zlepšit i to, že se budou dobíjet v noci mimo špičku a mohou sloužit jako úložiště energie.