Český online prodejce potravin Knuspr se chce do tří let stát lídrem německého trhu. Podle šéfa firmy Ericha Čomora mu k tomu pomohou regionální produkty a slušné chování řidičů.
Erich Čomor se s trochou nadsázky přeorientoval z originálního autora na kopírovače. V minulosti vybudoval pro skupinu PPF v Česku od základů Air Bank. I v Německu staví od základů novou firmu, podle svých slov však vlastně jen přebírá fungující model Rohlíku z Česka. Takový v Německu zatím není, nejde ale jen o technologie. Podle Čomora si německý zákazník nesmírně cení třeba i vychovaných řidičů. „Německo je národ inženýrů, ale ne služeb,“ říká.
Co Rohlík vedlo ke vstupu na osmkrát větší trh, než je Česká republika?
To je právě ten důvod. Máme obchodní model, technologie a dovednosti, které jsou prokazatelně světová špička. Nejdříve jsme šli do Maďarska a Rakouska, abychom se ujistili, že nejsou vhodné jenom pro český trh. Obě země potvrdily, že máme v ruce světový model, se kterým se dá expandovat do dalších zemí. Jsme jediní, kdo je schopen postavit komplexní byznys, který poskytuje nakupování pro celou rodinu online. Covid pak všechno zrychlil, investoři do nás investovali, akcionáři měli hlad po expanzi a technologie byla připravena. V té chvíli byl vstup do Německa eminentní, nebylo nad čím přemýšlet.
Říkáte, že jste jediní, kdo je schopný podobný systém postavit. Jak v současnosti německý trh vypadá? Kdo jsou vaši konkurenti?
Naším konkurentem není nikdo z online hráčů, naším konkurentem jsou offline řetězce Rewe a Edeka. To jsou ti, kteří skutečně dominují rodinnému nakupování jídla. Nekonkurujeme ani diskontovému trhu, tedy Lidlu, Penny a Aldi. Na online trhu je spousta hráčů, nikdo ale podobný model nemá. Jsou tady malí specializovaní hráči třeba v biozelenině a ovoci, velcí hráči jako Amazon Fresh, tradiční hráči jako Rewe a Edeka, kteří mají svou online větev. To byl původně i Bringmeister. Nikdo z nich ale není pure player, tedy čistý hráč v kompletním sortimentu a s rychlostí, která je vyžadována. Perfektní ukázkou je Rewe Onlineshop. Tradiční obchodní řetězce jsou logisticky postavené tak, aby skrze mnoho kroků obsloužily velký počet kamenných obchodů. Cesta čerstvého zboží je tak strašně dlouhá a trvá čtyři pět dnů, než se dostanete do prodejny. Prodejci se pak pokoušejí tento dlouhý logistický řetězec nalepit na onlinovou obsluhu, což nefunguje. Když během covidu vzrostla poptávka, systém zkolaboval a na dodací okno se u Rewe čekalo tři týdny. Technologie a logistický řetězec tradičních hráčů nejsou postaveny pro rychlou dodávku ten samý den.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot