Hrot24.cz
Hokej se třese na velké peníze. Fortuna se přetahuje s Tipsportem, smát se může zahraniční konkurence

Profimedia.cz

Hokej se třese na velké peníze. Fortuna se přetahuje s Tipsportem, smát se může zahraniční konkurence

Fortuna chce vytlačit Tipsport a agenturu BPA od hokejové reprezentace. Byznysový boj o český hokej se vede na úrovni svazu i extraligových klubů

Pavel P. Novotný

Pavel P. Novotný

šéfreportér

Byl z toho pořádný povyk. Minulý týden ve středu se měl odehrát ostrý souboj mezi Motorem České Budějovice a Kometou Brno. Oba týmy však na extraligová kluziště vyjely až o víkendu. Byla to totiž trochu jiná předehra nového ročníku nejvyšší hokejové soutěže. A nešlo při ní o body do tabulky ani o góly, ale o nemalé peníze.

Na půdě marketingové agentury BPA v pražských Vysočanech se brzy ráno jednalo o tom, kdo ze zmíněných klubů bude moci ve svém rozpočtu od příštího roku, tedy od sezony 2023/2024, počítat s miliony korun od tuzemských sázkových kanceláří. V hokeji, na rozdíl třeba od fotbalu, totiž nemohou kluby libovolně nakládat se svými marketingovými právy. Balíkem práv za všechny kluby a nejvyšší soutěž disponuje Asociace profesionálních klubů ledního hokeje (APK LH) a ta je svěřila letitému partnerovi českého hokeje, agentuře BPA.

Někdejší država byznysového démona z devadesátých let Antonína Charouze patří od roku 2016 sázkové skupině Tipsport. Pravidla pak určuje rozsáhlá marketingová smlouva mezi BPA a APK. Ta také stanoví několik oborových exkluzivit, například na pivovary, pojišťovnictví a právě hazard.

Kluby tedy nemohou libovolně uzavírat smlouvy například s hazardními firmami, jelikož oborovou exkluzivitu s APK drží berounský Tipsport. Nicméně smlouva hovoří o možnosti udělit tři výjimky z exkluzivity. V aktuální sezoně je má Sparta, Pardubice a Liberec. Na další sezonu si je už dříve zajistili pražská Sparta a Bílí Tygři Liberec. O poslední místo se ucházely České Budějovice a Brno. Zatímco České Budějovice byly domluvené na spolupráci s Fortunou (stejně jako Sparta a Liberec), Kometa podepsala údajně velmi lukrativní kontrakt s ambiciózním tržním nováčkem, řeckou společností Betano. Jenže podle smlouvy s BPA mohl hazardního sponzora získat pouze jeden z nich.

Zrušená losovačka

Nejdříve se zdálo, že BPA přiřkne výjimku z exkluzivity Kometě, avšak zástupci Českých Budějovic, konkrétně generální manažer Stanislav Bednařík, se proti tomu písemně ohradili s tím, že podle smlouvy se přihlíží k tomu, kdo žádost o výjimku podá dříve. A podle Bednaříka to byl právě klub z jihu Čech. To zase odmítal hokejový boss z Brna Libor Zábranský a zdálo se, že celá věc skončí u soudu.

Mezitím se v hokejovém zákulisí rozkřiklo, že BPA a APK chtějí patovou situaci vyřešit nepopulární losovačkou. Na to den před jednáním jako první upozornil server Seznam Zprávy, který citoval například rozhořčeného šéfa Fortuny Davida Vaňka. Ten poměry v marketingových dohodách s BPA tvrdě kritizoval.

Nejspíš i kvůli mediálnímu humbuku z losování nakonec sešlo a zúčastněné strany se dohodly na kompromisu, jehož detaily zatím nejsou zcela známy. Avšak to základní, co z něj vyplývá, je, že výjimku na hazardní partnery nakonec získají oba kluby. Jaké ústupky směrem k BPA zároveň musely kluby udělat, zatím není jasné.

„Nebudeme ke středečnímu internímu jednání dávat žádné vyjádření. Nezlobte se,“ uvedl Tomáš Kučera, marketingový manažer Motoru České Budějovice. Stejně tak se drželi zpátky i další účastníci středečního mimořádného jednání.

„Mezi APK LH, BPA sport marketing, HC Kometa Brno a HC Motor České Budějovice byla předběžně uzavřena obchodní dohoda, která se musí právně připravit a schválit jak ze strany APK LH, tak ze strany BPA sport marketing. Až bude vše právně dořešeno, bude o tom APK LH samozřejmě informovat. Bližší obsah dohody v tuto chvíli nehodláme komentovat,“ sdělil také šéf APK Martin Loukota.

„Výstup z jednání zpracovávají právníci, aby mohl být předložen na nejbližší valné hromadě APK LH,“ říká bez dalších podrobností také Jana Obermajerová, šéfka agentury BPA.

Spor se tak zdá být zažehnán. Byznysová bitva o český hokej tím však zřejmě teprve začíná.

Bitva o hokej začíná

Současné dění je třeba vnímat v širším kontextu. Český hokejový svaz má od června nového prezidenta Aloise Hadamczika, který se už během volby poměrně výrazně vymezoval vůči svému předchůdci Tomáši Královi a staré poměry ve svazu tvrdě kritizoval. A Králova éra stála na úzké spolupráci s BPA.

Stejně tak na trhu sázkových kanceláří, ze kterých tradičně do nejpopulárnějších sportů přitékají obrovské peníze, je hodně živo. Od letošního roku u nás totiž poprvé legálně, tedy s platnou ministerskou licencí, operují zahraniční společnosti. Jejich logickou snahou je rozbít dlouholeté dominantní postavení dvou nejsilnějších českých kanceláří – jedničky Tipsportu a sázkové dvojky Fortuny. A cestou k tomu mají být právě nejrůznější marketingová partnerství.

Řeč je zejména o řecké sázkové kanceláři Betano, která nepřímo spadá pod mezinárodní hazardní říši Karla Komárka. V mateřské společnosti Kaizen Gaming drží Komárkův loterijní holding přes 36 procent. Jeho nástup se snaží zachytit tuzemští lídři taktéž zvýšenou marketingovou aktivitou. Vidět to bylo v létě zejména na českém fotbale, kde tradičně „hokejový“ Tipsport tvrdě zaútočil na pozici Fortuny, která je titulárním partnerem nejvyšší soutěže a také některých klubů. Berounská společnost obeslala kluby s nabídkou na vyšší plnění a žádala podporu v případě tendru na nového partnera ligy. O něj se ale bude hrát až příští rok.

Do toho Betano Fortunu přeplatilo u mistrovské Viktorie Plzeň a podle zatím neoficiálních informací také od další sezony nahradí Tipsport u pražské Sparty. Všechny tři firmy sváděly ostré souboje u všech marketingově zajímavých klubů a fotbal na tom bezesporu slušně profitoval. Hokejové kluby to dobře vědí a některé už hlasitě volají po změnách v systému marketingových práv. Ten současný pod taktovkou BPA se v kontextu posledního dění zdá až příliš těžkopádný.

Kdo vsadí na repre?

Tohoto rozpoložení chce logicky využít Fortuna, která by berounským miliardářům ráda oplatila tvrdý atak na její pozice ve fotbale. A zatím se jí to docela daří. Získala zmiňované klubové kontrakty se Spartou, Libercem a nově i s Českými Budějovicemi. A je otázka, jak dopadne její další spolupráce s Dynamem Pardubice hokejového rebela Petra Dědka. Ten zatím smlouvu s BPA nepodepsal, neboť ji považuje za nelegální. Fortuna také Tipsport ostřeluje na úrovni svazu a hokejové reprezentace.

Práva na reprezentaci aktuálně drží taktéž agentura BPA. Ta má smlouvu platnou do příštího roku a výběrové řízení na další období vyhlásil v březnu ještě minulý svazový šéf Tomáš Král. Tendr byl podle všeho opět postaven tak, že prodával všechna práva jako celek, tudíž opět hledal zájemce z řad agentur, které by jednotlivá partnerství dál přeprodávaly, jak to dnes dělá BPA. A právě to se nelíbí šéfovi české Fortuny Davidu Vaňkovi, který údajně v průběhu léta adresoval novému svazovému vedení dopis, v němž prezentoval zájem firmy podporovat český hokej i na úrovni reprezentace a zároveň kritizoval značně limitující pravidla vycházející ze spolupráce svazu s agenturou BPA.

„V rámci našeho zájmu o bližší spojení s hokejem nás samozřejmě zajímá i potenciální spolupráce na úrovni reprezentačních týmů,“ potvrdil Hrotu David Vaněk. Prodej práv jako celku je ale podle něj diskriminační.

„Takový postup účelově zvýhodňuje stávajícího partnera, kterým je agentura BPA. Naše stanovisko jsme sdělili novému vedení, stejně jako informaci, že jsme připraveni se atraktivní nabídkou ucházet o pozici sázkového partnera českého hokeje. Prodej práv po jednotlivých částech zcela jednoznačně zvýší konkurenci, což v důsledku bude znamenat i vyšší finanční výnos pro celý český hokej,“ tvrdí šéf Fortuny.

Tendru se nakonec zúčastnily tři společnosti, přičemž v jednání se svazem už pokračuje pouze BPA.

„BPA tendr vyhrála, nové vedení svazu předložilo vyšší cenové požadavky, na nichž se strany shodly. Se svazem nyní řešíme připomínky ke smlouvě,“ říká k tomu Jana Obermajerová. Ale podle některých hlasů z okolí svazu to BPA ještě úplně jisté nemá.

Nový svazový prezident Alois Hadamczik podle části hokejových činovníků tomuto svazku příliš nakloněný není a zkoumá jiné cesty, jak marketingová partnerství zobchodovat. Na přímé dotazy Hrotu ale nereagoval a mobilní telefon minulý týden nezvedal.

„Jednání s BPA pokračují. A je pravda, že na stole jsou různé scénáře. Jedním z nich může být i to, že by si svaz nakonec prodával práva sám prostřednictvím své vlastní organizace, společnosti Pro-Hockey, tedy že by si vybíral jednotlivé partnery sám a přímo. Ale uvidíme, možné je teď všechno,“ uvedl Miroslav Augus­tin, ředitel komunikace a marketingu Českého svazu ledního hokeje.

Marketingové plnění na úrovni reprezentace je sice výrazně menší než na úrovni nejvyšších soutěží a ligy, ale i tak jde údajně o desítky milionů korun. Debata mezi svazem a BPA se prý nyní točí kolem částky sedmdesát až osmdesát milionů ročně.

Rebel Dědek

Fortuna, která chce změnit poměry a vazby v českém hokeji, může najít spojence v již zmiňovaném vrchlabském miliardáři Petru Dědkovi, který před třemi lety získal hokejové Pardubice. Právě on působí ve stojatých vodách českého hokeje jako cizokrajná dravá ryba. Od začátku napadá spolupráci s BPA na úrovni klubů, jeho klub zatím jako jediný nepodepsal novou smlouvu s BPA, která má platit od příštího roku. Obrátil se kvůli tomu dokonce na anti­monopolní úřad, zažaloval platnost valných hromad APK, které o smlouvě jednaly, a kritizuje i marketingové smlouvy na úrovni svazu.

„Nadále platí, že nepodepíšeme smlouvu s BPA. Nemůžeme podepsat něco, co zjevně odporuje zákonům i daňovým pravidlům Evropské unie. Proto jsme se obrátili na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže,“ opakuje majitel logisticko-realitní společnosti D+D Real Petr Dědek, který mimo jiné působí jako významný golfový promotér.

Miliardář Petr Dědek dělá v českém hokeji velký průvan. Do čela svazu podpořil Aloise Hadamczika a nyní odmítá podepsat smlouvu o právech s BPA.

foto Tomáš Novák, týdeník Hrot

Už loni v lednu Dědek přišel s konkurenční nabídkou své marketingové agentury Relmost, avšak tehdy BPA svou pozici ustála, když nakonec přislíbila zvýšit v letech 2023 až 2028 plnění klubům o 400 milionů korun. Dědek byl zároveň hlasitým podporovatelem Aloise Hadamczika v čele svazu.

To rozhodně není slabá aliance, která se proti BPA a jejímu vlastníkovi, skupině Tipsport, formuje. Nakonec však budou mít, jak už to tak bývá, hlavní slovo peníze. A jejich nedostatkem v Berouně rozhodně netrpí. Vždyť skupina, do které patří také sázková kancelář Chance a Loterie Korunka, loni vydělala 3,6 miliardy čistého. Na druhou stranu ale také platí, že Vratislav Randa a jeho méně známí společníci z Tipsportu peníze rozhazují jen velmi neradi.