Generace Z mění pravidla hry na trhu práce, ukazuje průzkum
Podle nejnovějšího průzkumu Employer Brand Research 2024 (REBR) společnosti Randstad přináší generace Z výrazné změny na český pracovní trh. Mladí lidé mají jiné priority a očekávání od svých zaměstnavatelů než starší generace.
šéfredaktor
Častější změny zaměstnání
Výzkum ukázal, že 23 % příslušníků generace Z změnilo za poslední rok zaměstnání, což je nejvyšší podíl ze všech věkových skupin. I když nízké finanční ohodnocení je stále hlavním důvodem pro odchod u všech generací, mladí lidé kladou větší důraz na kariérní růst (31 %) a atraktivní pracovní nabídky (34 %).
Důraz na rovnost a spravedlnost
Generace Z je velmi citlivá na otázky rovnosti a spravedlnosti na pracovišti. Třetina mladých zaměstnanců se identifikuje jako členové menšinových skupin a očekávají férové jednání a stejné ohodnocení za stejnou práci.
Technologie a sociální sítě
Mladá generace je nejotevřenější vůči využívání umělé inteligence v práci. Při hledání zaměstnání spoléhají hlavně na sociální sítě, především Facebook (70 %) a Instagram (59 %), na rozdíl od starších generací, které preferují kariérní stránky firem.
Výzva pro zaměstnavatele
Martin Jánský, generální ředitel Randstad Česká republika, k výzkumu říká: „Generace Z představuje pro zaměstnavatele výzvu i příležitost. Firmy, které dokážou vyhovět novým očekáváním ohledně spravedlivých podmínek, rovného přístupu, kariérního růstu a využívání moderních technologií, budou na trhu práce mnohem konkurenceschopnější.“
Průzkum REBR 2024 zahrnoval 4 821 respondentů z České republiky a je součástí globálního výzkumu s více než 173 000 účastníky z 32 zemí. Poskytuje cenné informace o preferencích zaměstnanců a pomáhá firmám zlepšit svou značku zaměstnavatele v rychle se měnícím pracovním prostředí.