Hrot24.cz
Fenomén Barbenheimer aneb Záchrana kin v pravou chvíli

Profimedia.cz

Fenomén Barbenheimer aneb Záchrana kin v pravou chvíli

Dva blockbustery nakoply kinosály v Česku i ve světě. Kina nebyla tak plná už hodně dlouho

Vladimír Barák

Barbie a Oppenheimer. Dva filmy, dva epické úspěchy, které čekal jen málokdo. Riskantní krok uvést dva odlišné, nákladné a do značné míry výpravné snímky v jeden okamžik se vyplatil. Filmy podle kritiků neshrábnou jen miliardy dolarů, ale rovněž prestižní Oscary.

Ačkoli kina aktuálně promítají desítky snímků, skutečnými trháky jsou jen dva. Pro Barbie a Oppenheimera se vžil společný název Barbenheimer. V podstatě se jedná o zajímavý efekt, jenž po dlouhé době namotivoval k návštěvě kin celé rodiny. Byť je to značně genderově nekorektní a naleznou se výjimky, velmi časté jsou situace, kdy mužská část rodin míří do jednoho kinosálu na snímek o spolutvůrci atomové bomby Oppenheimerovi a dámy, nejčastěji s růžovým kouskem oblečení či módním doplňkem, na film o Barbie – té pravé od Mattela. Tento family efekt je samozřejmě znám už z minulosti, nikdy ale nezafungoval takto výrazně.

Pro oba snímky byl od samého začátku naprosto klíčový americký trh. Oppenheimer má pro Američany zvláštní kouzlo – vědec Robert Oppenheimer totiž na atomové bombě pracoval v rámci tajného výzkumného Projektu Manhattan právě ve Státech. Význam americké pomoci a jaderné bomby při ukončení druhé světové války je obyvatelům USA dobře znám. A Barbie? Ta je vlastně americký sen v praxi. Krásná, blonďatá, úspěšná. Vzor pro ženy a dívky po dlouhá desetiletí. Navíc moderně inkluzivní a progresivní – Barbie astronautka, lékařka, vědkyně… Díky panence se spousta dívek v minulosti zhlédla v kariérách, které byly do určité doby pro ženy jen těžko dostupné.

Hračkářský gigant si svou legendární panenku vždy pečlivě hýčkal, koncept rozvíjel a je vlastně s podivem, že dosud byly pod značkou Barbie uváděny jen kreslené snímky. Aktuální hraný film s Margot Robbie je tedy zlomový. Přitom úspěch hrané Barbie byl do poslední chvíle tak trochu nejistý. Zatímco Robbie se podle řady internetových kritiků na roli nehodila, neboť se do povědomí lidí zapsala spíše svými temnějšími postavami, jako například komiksové záporačky Harley Quinn, Ken zahraný Ryanem Goslingem byl zase v ukázkách podle prvních kritiků „až příliš afektovaný“ – jinak ceněný herec Gosling pak ve svých 42 letech už zase „trochu starý“.

Američané stojí fronty

Nicméně USA oba snímky podržely. A se Státy rovněž Evropa. Po třetím promítacím víkendu se Barbie stala oficiálně filmem s celosvětovými tržbami přes miliardu dolarů. Oppenheimer si vede o něco hůře, avšak přesto si jeho tvůrci mohou gratulovat – snímek utržil přes půl miliardy dolarů. V kinech se filmy podpořily navzájem.

„Za rozhodnutím uvést tyto dva filmy zároveň stálo primárně to, že každý oslovuje jinou cílovku. Oppenheimer cílil na starší mužské publikum, Barbie je lidovka pro dívky a ženy. Takový kontraprogramming se dělá roky – jak v televizích, tak v kinech, ostatně před patnácti lety šly o stejném víkendu proti sobě film Temný rytíř (Batman, pozn. red.) a muzikál Mamma Mia. Oba uspěly,“ říká Petr Cífka, filmový expert z oborového portálu MovieZone.cz. Podle něj se však tentokrát přece jen jednalo o větší risk. „Málokdy se ale stane, aby proti sobě šly opravdu dva tak silné tituly, proto se spekulovalo o tom, že to byl záměr, určitá schválnost od studia Warner Bros. Christopher Nolan, režisér Oppenheimera, byl jejich kmenovým režisérem, ale poté, co začali uvádět své velké tituly paralelně do kin i na streamovací platformu HBO Max, je veřejně kritizoval a naštvaně od nich zběhl ke konkurenci. Takže Warneři mu nasazením svého lidovějšího taháku mohli zatopit,“ spekuluje Cífka.

Nakonec ale mohou být spokojeni tvůrci obou filmů. „To proto, že okolo obou se rozjela absolutní internetová mánie, podpořená tím, že trailery a později i první reakce na oba filmy byly skvělé. Z Barbenheimeru se stala sama o sobě obří událost. Ve výsledku se tak oba filmy výrazně vzájemně podpořily, i když se dlouho myslelo, že si budou spíš ubližovat a ubírat si diváky. Sám jsem si ještě před půlrokem myslel, že jedno ze studií uhne, ale to by vlastně oba tituly dopadly hůř a žádný Barbenheimer by nevznikl. Každopádně se potvrdilo, že i dva takto velké hity se vedle sebe vejdou,“ říká Cífka. Barbie by podle něj navíc mohla dosáhnout i na prestižní Oscary. Například za scénář.

Americké i evropské tržby jsou pro Barbie i Oppenheimera jednoznačným úspěchem. Jediné, co může být filmovým studiím trochu líto, je velmi vlažné přijetí filmů v Asii. Tamní trh je jinak pro Hollywood velmi důležitý a díky němu občas americká studia dohánějí ztráty, které si odnášejí z toho domácího. V tomto případě se však fronty v Asii stejně příliš čekat nedaly: cokoli, co se jakkoli dotýká atomové bomby, je pro Asijce zvlášť citlivé téma. V některých zemích se Oppenheimer dokonce vůbec nepromítá. A značka Barbie? Ta překvapivě na tomto kontinentu nikdy nebyla nijak zvlášť oblíbená. Děti tu preferovaly spíše jiné hračky. U obou snímků však byl případný úspěch v Asii jen bonusem, pro spokojenost úplně stačila vysoká návštěvnost v USA, která se potvrdila.

Cruise pohořel

Podle publicisty Cífky však úspěch Barbenheimeru v kinech srazil tituly menší průraznosti. Ačkoli zejména v multikinech stále mají diváci z čeho vybírat, drtivou většinu sálů zabraly dva hlavní filmy. Ostatní se musejí podělit nejen o sály, ale i o menší množství diváků. Zcela poražený tak z kin odchází Tom Cruise, miláček Ameriky a hvězda akčních filmů. Ve snímku Mission: Impossible Odplata – První část si sáhl na maximum možného. Jak je u něj zvykem, většinu nebezpečných scén si oddřel osobně, bez využití kaskadérů a dublérů. Podle odhadů si na sebe film s obrovským rozpočtem 300 milionů dolarů ještě ani nevydělal. Alespoň k nějakému výsledku mu nakonec musel pomoci právě až asijský trh, konkrétně ten čínský. Z amerických i evropských kin už se ale film prakticky odporoučel.

Důstojně, ale nikoli s fanfárami z filmového klání odchází rovněž hvězdná Jennifer Lawrence. Komedie Nic ve zlým dostávala od recenzentů nadšená hodnocení, jenže k obrovskému úspěchu to nevedlo. Nejde o žádný velký propadák, film si na sebe s přehledem vydělal, ale studio Sony Pictures si od něj slibovalo jistě víc.

„Co se týče Jennifer Lawrence, ty interpretace se různí. Já bych byl spíš negativní, protože jde spolu se Scarlett Johansson a Margot Robbie o největší americkou hvězdu mezi herečkami, její obliba mezi masami je enormní. Nic ve zlým přitom navazuje na tradici superúspěšných letních oddychových přisprostlých komedií, které uměly vydělávat obří peníze. Přijde mi tedy trochu nemilé, že film v celosvětových tržbách neudělá ani sto milionů dolarů. A to v něm jde o sex a Jennifer Lawrence je v něm prý zcela nahá, takže marketingově a komunikačně o moc těžší kalibr vytáhnout nemůžete. V kinech to ale naplno nezabralo, a je tak zjevné, že film až na sklonku léta zdrtí streamovací sítě, protože kdekdo bude chtít tu hanbárnu vidět, když bude na jeden klik daleko. A navíc hodnocení filmu jsou velmi pěkná,“ říká Cífka.

Spokojený může být hororový matador James Wan. „Film Insidious: Červené dveře si na sebe vydělá. Hravě a velké peníze. To jsou spotřební horory producenta Jamese Wana, který drží náklady při zemi, a při věhlasu jeho značek – V zajetí démonů, Annabelle, Insidious, Sestra – není těžké dohmátnout v globálu i na desetinásobné výnosy oproti nákladům. Toto publikum je věrné, nepotřebuje nic velkolepého nebo umělecky převratného a Wan je v kapitalizaci těchto diváků jednoduše nejlepší na světě,“ konstatuje expert.

Česká kina by pak ještě v srpnu mohly více nakopnout původní tuzemské snímky. Na ženy cílí letní komedie Nikdy neříkej nikdy s Terezou Kostkovou. Za první víkend na ni zašlo takřka padesát tisíc diváků, což je solidní výsledek. Sedmnáctého srpna pak měl premiéru marketingově silně podpořený film známého mystifikátora Kazmy ONEMANSHOW: The Movie.