Facebook si nemůže cílit reklamu, jak se mu zlíbí, rozhodl soud
Společnost Meta musí omezit používání osobních údajů, které získá z Facebooku, pro cílenou reklamu. Toto rozhodnutí Nejvyššího evropského soudu tak nakonec podpořilo boj známého rakouského aktivisty za ochranu soukromí Maxe Schremse.
redaktorka
Ten podle agentury Reuters podal u rakouského soudu stížnost, v níž tvrdil, že se na něj na základě zpracovaných osobních údajů zaměřila cílená reklama. Rakouský soud se poté obrátil na Soudní dvůr Evropské unie se sídlem v Lucemburku, který dal nakonec minulý pátek Schremsovi za pravdu.
„Sociální síť, jako je Facebook, nemůže používat všechny získané osobní údaje pro účely cílené reklamy, a to bez časového omezení a bez rozlišení typu údajů,“ uvedl Soudní dvůr EU. Podle soudců to stanoví zásada minimalizace údajů podle pravidel EU o ochraně soukromí známých jako GDPR.
Společnost Meta v reakci uvedla, že investovala více než pět miliard eur do zakotvení ochrany soukromí ve svých produktech a že nepoužívá zvláštní kategorie údajů, které uživatelé poskytují k personalizaci reklam. „Každý, kdo používá Facebook, má přístup k široké škále nastavení a nástrojů, které uživatelům umožňují spravovat způsob, jakým využíváme jejich osobní data," uvedl mluvčí společnosti Meta.
Schremsova právnička Katharina Raabe-Stuppnigová však výrok soudu přivítala „Po tomto rozhodnutí bude moci být k reklamě použita pouze malá část datového fondu společnosti Meta, a to i v případě, že uživatelé s reklamou souhlasí. Toto rozhodnutí se vztahuje i na všechny ostatní společnosti poskytující online reklamu, které nemají přísné postupy pro mazání údajů,“ uvedla.