Hrot24.cz
Elektromobily – luxus jen pro bohaté?

Rolls-Royce

Elektromobily – luxus jen pro bohaté?

Automobilky vymýšlejí, jak zvýšit dostupnost elektromobilů pro co nejvíce lidí. Na druhou stranu vznikají také modely, které si mohou dovolit jen bohatí.

Pavel Baroch

Pavel Baroch

redaktor

Nedávné představení plně elektrického Rolls-Roycu se odehrálo ve velkém stylu v devátém patře luxusního komplexu v pražských Modřanech. Model Spectre postupně vystupoval z umělé mlhy a krůček za krůčkem odhaloval své tvary. „Je to v prvé řadě Rolls-Royce a teprve pak elektromobil,“ ubezpečil Philip Harnett, vedoucí týmu inženýrů značky Rolls-Royce, který na pražskou premiéru také dorazil. Ale už za pár let bude mezi Rolls-Roycem a elektromobilitou rovnítko. Automobilka má totiž v plánu do roku 2030 svou modelovou řadu plně elektrifikovat.

Není jediným výrobcem, který se rozhodl v blízkém budoucnu vyrábět už jen auta do zásuvky. V elektromobilitě vidí budoucnost nejeden výrobce těch nejluxusnějších vozidel, která jsou na současném trhu k mání. Automobilky si rozhodně nemohou stěžovat na nezájem zákazníků, což dokládá právě i plně elektrický model Spectre.

„Z důvodu mimořádného zájmu musíme všechny zájemce žádat o trpělivost. První zákazníci po celém světě si svůj vůz Spectre převezmou koncem letošního roku, při objednávce nyní nelze očekávat dodání dříve než v roce 2025. Nicméně čekání se určitě vyplatí a snažíme se, aby veškeré objednávky byly vyřízeny k maximální spokojenosti,“ řekl týdeníku Hrot Pavel Kalouš, brand manager oficiálního zastoupení společnosti Rolls-Royce Motor Cars Prague.

Model Spectre se tak stal jedním z nejvíce očekávaných vozů v historii značky Rolls-Royce, což platí také pro český trh. „Dokonce se u nás našli takoví zájemci, kteří byli ochotni potvrdit závaznou objednávku ještě předtím, než byl vůz odhalen, což dokládá velkou důvěru v naše výrobky a služby,“ poznamenal Kalouš.

Auto coby umělecké dílo

Cena podle Aktuálně.cz začíná na jedenácti milionech korun s DPH, nicméně u modelů Rolls-Royce vůz nikdy neskončí se základní výbavou, prakticky vždy se upravuje podle přání zákazníků, což znamená další příplatky. „Možnosti individualizace vozů Rolls-Royce jsou skutečně bezbřehé, je to jedna z lákavých vlastností při výběru vozu, kterou naši zákazníci velmi oceňují,“ uvedl Pavel Kalouš.

Dodal, že program nadstandardních zakázkových úprav specialistů na design, barvy a materiály se jmenuje Bespoke. „V případě modelu Spectre je ještě širší než u dosavadních modelů. Stejně jako u nich očekáváme, že všechny vozy Spectre, které se prodají v České republice, budou zušlechtěny v rámci tohoto zakázkového programu, aby každý vůz Spectre byl jedinečným odrazem svého majitele či majitelky,“ uvedl Kalouš. „Kaž­dý klient dostane naprosto bezkonkurenční péči a možnosti indivi­dualizace, které plně vystihují jeho vkus, zájmy či charakter, a díky tomu bude jeho či její vůz Rolls-Royce skutečným unikátem na úrovni uměleckého díla.“

Prakticky žádný Rolls-Royce se neprodá v základní verzi, každý majitel si ho nechává upravit.

foto Rolls-Royce

Kdo jsou typičtí zájemci o ultraluxusní elektrické superkupé Spectre, kteří si mohou dovolit zaplatit za auto více než jedenáct milionů korun? „Zákazníky značky Rolls-Royce jsou muži i ženy s velmi rozmanitými profesemi a původem, podobně jako je široká paleta 44 tisíc odstínů laků karoserie, které Rolls-Royce nabízí,“ sdělil Kalouš. Jsou to nejúspěšnější podnikatelé, ale také členové bohatých a aristokratických rodin, špičkoví umělci, sportovci, herci či zpěváci.

„I proto nelze říci, jak vypadá typický zájemce o vůz Rolls-Royce,“ poznamenal Kalouš. Dodal alespoň to, že o model Spectre projevili zájem lidé, kteří už nějaký vůz Rolls-Royce mají, ale také „nováčci“. Automobilka oznámila vývoj plně elektrického vozu v roce 2021. Od té doby absolvoval více než 2,5 milionu testovacích kilometrů, během nichž konstruktéři strávili za volantem padesát tisíc hodin. Legendární soška Spirit of Ecstasy nad přední maskou vozu prošla aerodynamickou optimalizací, což si vyžádalo 830 hodin modelování jejího tvaru a testování v aerodynamickém tunelu.

„Museli jsme pochopitelně bojovat s hmotností, která je 2890 kilogramů, tedy asi o 300 kilogramů vyšší než u kupé Wraith. Uvažovali jsme nad každičkou součástkou, zda ji potřebujeme a jestli není možné ji vylepšit, odlehčit. Protože nejzásadnější je, aby každý Rolls-Royce jezdil jako na magickém koberci, hladce plul krajinou, a přitom skvěle zatáčel, aby byl tichý, komfortní, nenuceně výkonný. V tom jsme neslevili,“ poznamenal vedoucí týmu inženýrů Philip Harnett. I tak by měl na jedno nabití ujet více než 500 kilometrů.

Rekord v Zeleném pekle

Tvůrci modelu Spectre o něm hovoří jako o zlomovém modelu ve 119leté historii značky a začátku zcela nové éry Rolls-Roycu. K elektrickému pohonu míří i další tradiční automobilky, které dosud jednoznačně preferovaly výkonné spalovací motory. Patří mezi ně také legendární Porsche, které si pro představení konceptu svého plně elektrického sporťáku Mission X zvolilo červnovou výstavu k 75. výročí zahájení výroby svých sportovních vozů. I když jde zatím jen o koncept, jeho tvůrci by rádi, aby vytvořil nový rekord na legendární severní smyčce Nürburgringu, kterému se také někdy říká Zelené peklo. Dosavadní nejrychlejší čas na kolo drží konkurenční AMG One, činí 6:35,183.

Poměrně střízlivé tvary nového modelu nejsou v tomto případě dílem designérů, ale specialistů na aerodynamiku. Důležitý byl každý gram váhy a každý kilogram přítlaku. Ostatně právě ten je klíčem, jak udržet relativně těžký elektromobil na silnici i v extrémně rychlých zatáčkách. Model představil šéf Porsche Oliver Blume. Před ním stálo čtyři a půl metru dlouhé, dva metry široké a jen něco málo přes metr vysoké auto s vyklápěcími dveřmi ve stylu závodních aut z Le Mans. Mission X je každopádně sporťák se vším všudy. Z nuly na sto prý dokáže zrychlit za dvě sekundy.

„Mission X je technologickým vzorem pro sportovní auto budoucnosti. Navazuje na ikonické sportovní vozy minulých dekád: Porsche 959, Carrera GT a 918 Spyder. Porsche zůstává samo sebou jen proto, že se neustále mění,“ řekl Oliver Blume, který je současným šéfem celého koncernu Volkswagen. Vůz vyvolává velká očekávání a na internetu se objevují příspěvky lidí, kteří by si auto rádi koupili. Technické detaily ani případnou cenu, pokud auto půjde do sériové výroby, ovšem automobilka zatím nezveřejnila, nepochybně to budou vyšší miliony korun.

Jako v prezidentské lóži

Svou první plně elektrickou limuzínu představilo už loni také BMW. O modelu i7 se okamžitě začalo mluvit jako o jednom z nejluxusnějších aut do zásuvky. Vůz, jehož základní cena začíná zhruba na 3,5 milionu korun, dokáže zrychlit z nuly na sto za 3,7 sekundy a dojezd na jedno nabití je více než 600 kilometrů.

Lidé, kteří se v něm projeli, hovoří například o tom, že to je jako sednout do prezidentské lóže a nechat se vézt. Německé automobilce se v segmentu elektrických vozů očividně daří. BMW Group dokázala od roku 2021 více než zdvojnásobit své prodeje čistě elektrických modelů, přičemž zákazníkům dodala celkem 215 755 čistě elektrických vozů BMW a MINI. Významného milníku dosáhla, když koncem loňského roku předala novému majiteli půlmiliontý čistě elektrický vůz.

„Naše kvalitní modelová nabídka je nejlepší odpovědí na současné náročné prostředí a zároveň nám umožnila v roce 2022 opět více než zdvojnásobit prodeje čistě elektrických vozů,“ uvedl Pieter Nota, člen představenstva BMW AG. „Jsme přesvědčeni, že na tento úspěch můžeme navázat i v roce 2023, protože i nadále zaznamenáváme obzvlášť vysoký počet objednávek na naše čistě elektrické modely.“

Optimisticky vzhlíží automobilka rovněž k letošnímu roku. „Jednoznačně se zaměříme na pokračující nárůst elektromobility. Dalším milníkem pro rok 2023 je, aby patnáct procent našich celkových prodejů tvořily čistě elektrické vozy. Uvedením BMW i5 na trh koncem tohoto roku učiníme další důležitý krok na cestě k elektrifikaci naší modelové řady,“ dodal Nota.

Elektrický model Porsche nezapře své sportovní a závodní ambice ani v interiéru vozidla.

foto Porsche

Své produkty elektrifikuje rovněž Mercedes-Benz. Jeho divize Maybach, která se zaměřuje na nejluxusnější modely, představila na jaře svůj první čistě elektrický vůz EQS SUV 680. Jeho základem se stalo vrcholné čistě elektrické SUV Mercedes-Benz EQS SUV, které však prošlo poměrně zásadními úpravami. Pod kapotou má sice více než 600 koní, ale v případě této divize nejde ani tak o výkon, jako spíš o komfort. A na něm automobilka rozhodně nešetřila. Cestující na zadních sedadlech se tak například mohou těšit na parfémovaný vzduch, držák nápojů s ohřívačem nebo unikátní lampičky s 253 individuálně ovládanými „ledkami“.

Vývojáři také zapracovali na maximálním pohodlí při jízdě. Speciální režim tak upravuje jízdu v závislosti na oscilačním senzoru umístěném pod zadními sedadly tak, aby byla cesta pro pasažéry co nejpříjemnější. Cestující navíc sedí v masážních, vyhřívaných, odvětrávaných a polohovatelných sedadlech z kůže, která byla činěna ekologickými, rostlinnými přípravky. Každý cestující nadto může využívat velkou obrazovku, jež umí zobrazit prakticky vše včetně navigace. Ačkoli automobilka při představení svého vozu s dojezdem na jedno nabití okolo 600 kilometrů nezveřejnila jeho cenu, podle expertních odhadů to budou vyšší miliony korun.

K elektrovozidlům míří i dvě italské značky spojené s luxusem, Ferrari a Lamborghini, i když ani jedné z automobilek se do tohoto segmentu očividně příliš nechtělo. Výrobce luxusních vozů Ferrari před časem oznámil, že první vůz do zásuvky představí v roce 2025. „Disciplinovaně pokračujeme v naší strategii elektrifikace,“ uvedla automobilka.

„Naše interpretace a aplikace těchto technologií v automobilovém sportu i na silničních vozidlech jsou obrovskou příležitostí, jak přiblížit jedinečnost a vášeň značky Ferrari novým generacím,“ dodala. U značky Lamborghini se zase dlouho spekulovalo o tom, že prvním čistě elektrickým vozem bude crossover, ale spíše to vypadá na grand tourer. První čistě elektrický vůz se ale má představit ještě později než u Ferrari.

Už jen na baterie

To švédská, Číňany vlastněná, automobilka Volvo už má dávno jasno: do roku 2030 chce prodávat výhradně čistě elektrické vozy, což je významný krok k tomu, aby se automobilka stala do roku 2040 klimaticky neutrální společností. Mezi novinky patří model EX90 s cenou zhruba 2,7 milionu korun. Je doslova napěchovaný nejmodernějšími technologiemi, takže připomíná supervýkonný počítač na kolech. Už na první pohled působí skutečně prémiovým dojmem, což platí rovněž v interiéru vozu. Volvo EX90 nabízí jeden z nejpříjemnějších a nejelegantnějších automobilových interiérů na současném trhu. Je rovněž plné přírodních či recyklovaných materiálů.

Právě díky pomyslným ochranným štítům o něm automobilka tvrdí, že je to nejbezpečnější Volvo. Ostatně švédský výrobce si na bezpečnost vždycky potrpěl. „Model EX90 ztělesňuje naši vizi velkého rodinného SUV elektrického věku,“ uvedl novou jedničku značky její generální ředitel Jim Rowan. „Zrozeno jako elektrické a definováno pokročilou výpočetní technologií demonstruje Volvo EX90 budoucnost našich vozů s ohledem na bezpečnost, technologie, udržitelnost, design a vytvoření osobnějšího jízdního zážitku pro každého z našich zákazníků.“

Že výrobce myslel snad na všechno, dokládá například novinka ve výbavě v podobě vnitřního radarového systému. Ten má pomáhat v situacích, kdy ve voze zůstane nedopatřením zavřené dítě, ale třeba i pes, což je nebezpečné zejména v horkých letních měsících. Senzory rozmístěné po celé kabině včetně zavazadlového prostoru rozpoznají sebenepatrnější pohyb, třeba i jemné dýchání batolete, a těsně před zamčením vozu na to upozorní. Eventuálně se spustí klimatizace, která pro pozapomenuté dítě v autě bude udržovat příjemnou a bezpečnou teplotu do návratu jeho rodičů.