Dopravní peklo pro řidiče. V Texasu jezdí monster vlaky dlouhé 4,5 kilometru
Nákladní vlaky, které mají délku přesahující 4,5 kilometru, stále častěji brázdí železniční tratě po státě Texas. Pro řidiče aut to znamená obrnit se trpělivostí, pokud vlak zrovna křižuje silnici. Auta musí čekat přes sedm minut, až vlakové monstrum projede.
redaktor
Americké federální zákony nemají žádné limity pro délku vlaků. Proto železniční společnosti stále častěji využívají co nejdelší nákladní vlaky, aby ušetřily náklady. Zejména se to projevuje u společnosti Union Pacific na území státu Texas.
Monstervlaky, jak je nazývají americká média, způsobují ale silniční síti obrovské dopravní komplikace. Než vlak přejede přes přejezd, trvá to alespoň sedm minut, vadí řidičům. Texasané si stěžují na snížení bezpečnosti a na dopravní zácpy. Nejvíce to dopadá na městkou část Pleasantville v texaském Houstonu, napsal americký deník The Wall Street Journal.
Federální limity na délku vlaků neexistují a legislativa jednotlivých amerických států nemůže regulovat vlaky, které zajišťují transport mezi americkými státy. I když už více než deset států včetně Texasu navrhlo zavedení limitu na maximální délku vlaku na 1,6 míle (2,6 kilometru).
Společnost Union Pacific v některých případech provozuje i vlaky dlouhé až šest kilometrů. V druhém čtvrtletí tohoto roku byla průměrná délka vlaků u této firmy 2,9 kilometru, ještě v roce 2018 to bylo 2,1 kilometru.
Čím delší vlak, tím se také pohybuje pomaleji. Pokud se zastaví, znamená to další nabíhající minuty pro čekající řidiče na přejezdech. Na dlouhé prostoje si stěžují hlavně řidiči sanitek, hasičských vozů, školních autobusů.
Chodci a cyklisté zase riskují přecházení přejezdů mezi jednotlivými nákladními vagony v momentě, kdy se vlak zastaví. Už v červenci takto zemřela sedmadvacetiletá žena, když se snažila proklouznout mezi vagony a vlak se dal do pohybu. Železniční nákladní přeprava je na jihu Spojených států stále více rušnější, souvisí to s nárůstem kontejnerové přepravy z přístavů na pobřeží Mexického zálivu.
Generální ředitel Union Pacific Jim Vena připustil, že vlaky projíždějící zástavbou budou vždy omezovat místní obyvatelstvo i silniční dopravu. Zdůraznil ale, že železniční doprava pomáhá snižovat emise v celém sektoru dopravy.
Vlak, který je dlouhý 4,5 kilometru, jede zhruba rychlostí 40 kilometrů za hodinu, takže než projede přes železniční přejezd, trvá to 7 minut a 12 vteřin. K tomu je ještě potřeba připočítat čas na uzavření a otevření přejezdu.
I proto jsou řidiči v Texasu stále častěji frustrovaní nekonečným čekáním u železničních přejezdů. „Lidé se ráno nemohou dostat do práce včas a naše děti podlézají vagony, aby se dostaly přes železniční koleje,“ postěžovala si členka městské rady v Houstonu Letitia Plummerová.