Dobrá zpráva pro pivaře: Prazdroj letos na rozdíl od minulých let nezdraží
Plzeňský Prazdroj, největší český pivovar, který poslední roky pravidelně zdražoval vždy od 1. října své produkty o několik procent, letos ceny baleného ani sudového piva nezvýší. Potvrdil to mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář. Zvýšení cen zatím neplánuje ani Rodinný pivovar Bernard z Humpolce na Pelhřimovsku.
„K dnešnímu dni jsme náš ceník nezměnili, a to jak u baleného, tak u čepovaného piva,“ uvedl pro ČTK Kovář. Dodal, že jde o jednu z forem podpory hospod. „Chceme nadále pokračovat v podpoře spotřebitelů i hospodských, ať už formou investic v našich pivovarech, nebo formou podpory restaurací, rozšiřováním nabídky nebo tím, že jsme naše ceny od loňského října nezvyšovali,“ řekl.
Mluvčí neuvedl, zda pivovar plánuje zvýšení cen v jiném termínu ještě do konce letošního roku. „Omlouváme se, ale k jakýmkoliv dotazům ohledně cenové politiky a změn do budoucna se nemůžeme vyjadřovat,“ uvedl. Řetězce i hospody shodně tvrdí, že podle jejich informací a dosud zavedené praxe plzeňský pivovar už letos ceny nezvedne.
Prazdroj naposledy zvýšil ceny balených i sudových piv v říjnu 2023. Kvůli tehdy složité situaci v gastronomii vzrostla více cena lahví a plechovek, v průměru o 1,50 Kč na půllitr, u sudových a tankových piv o korunu. „V průměru šlo o nárůst 5,7 procenta, méně než loňská inflace,“ uvedl mluvčí. Pivovar zvyšoval v posledních letech ceny k 1. říjnu a jeho rozhodnutí pak většinou následovaly další pivovary.
Zvýšení cen zatím neplánuje ani Rodinný pivovar Bernard. „Rodinný pivovar Bernard sleduje situaci na trhu a také vývoj cen vstupních surovin a energií, které mají zásadní vliv na celkové výrobní náklady. Podle toho se bude rozhodovat o případné úpravě cen piva,“ uvedl mluvčí pivovaru Radek Tulis.
Podle ekonomů má cenová zdrženlivost Prazdroje logické opodstatnění. „I když výrobci piva letos něco málo ušetří na ceně energií, náklady práce rostou sedmiprocentním tempem. Takže ponechání cen na stávající úrovni je spíše překvapivé, když všechno kolem zdražuje o dvě až tři procenta ročně,“ řekl hlavní ekonom Datarunu Petr Bartoň. Lahvové pivo v obchodech podle něj od loňska zdražilo v průměru o devět procent. Pokud za takové situace nějaký pivovar nezdraží, tak ve skutečnosti reálně zlevňuje, dodal.
Prazdroj v posledních letech výrazně investuje do výroby, loni 1,9 miliardy Kč. V Plzni zprovoznil plně automatizovaný sklad a automatickou třídičku vratných lahví, ve Velkých Popovicích dokončil stáčírnu. Letos plánuje druhou etapu skladu v Plzni. „Dále jsme loni investovali téměř půl miliardy korun do českých hospod a restaurací, jimž systematicky pomáháme finančně i materiálně. Dodáváme na vlastní náklady výčepy, tanky, vybavení předzahrádek nebo sklenice. Spolufinancujeme nové fasády nebo vylepšení interiérů hospod,“ řekl Kovář. Dále pomáhá hospodským s ekonomikou provozu, skladbou menu, obsluhou, péčí o pivo a s propagací.
Prazdroj loni prodal na tuzemském trhu 7,4 milionu hektolitrů piv, meziročně o 1,2 procenta víc, když růst zaznamenal v obchodech i hospodách. Prodeje v cizině loni meziročně klesly o 0,6 procenta na 5,1 milionu hektolitrů. Přímý export, tvořený převážně ležákem Pilsner Urquell dosáhl 1,8 milionu hektolitrů, zbytek tvořila licenční výroba Kozla.