Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Diesel jako cigareta

Boj proti klimatické změně je nutný. Evropa však zaměřením na elektromobilitu zvolila příliš úzkoprofilovou taktiku a přehlíží alternativy, míní účastníci konference týdeníku Hrot

Diesel jako cigareta
„Babiš proti klimatickému balíčku ne­udělal nic, bušil se do prsou a mlčel, protože je persona non grata a čerpá dotace,“ řekl na konferenci týdeníku Hrot europoslanec Alexandr Vondra. | foto Tomáš Novák, týdeník Hrot

Europoslanec Alexandr Vondra je vášnivý kuřák. Se svou neřestí je smířen a nehodlá s ní nic dělat, jen při jízdě autem občas s ohledem na manželku inhaluje módní zahřívané tabákové výrobky. Coby fanoušek nikotinového požitku se chtěl před lety zasadit za mírnější verzi zákazu kouření v restauracích. Zabouchly se však před ním ty nejméně očekávané dveře. Přední světový producent cigaret Philip Morris neměl žádný zájem se za zmírnění restrikce bít. Podle Vondry byl už tehdy nastaven právě na propagaci bezdýmných IQOS a klasické cigarety odepsal.

Právě s tehdejším postojem tabákového koncernu srovnává europoslanec dnešní chování automobilek, ale i dalšího průmyslu k evropskému balíčku Fit for 55, jehož cílem je srazit emise skleníkových plynů do roku 2030 o 55 procent ve srovnání s rokem 1990. Plánovaná opatření, v čele se zákazem prodejů vozů se spalovacími motory od roku 2035, dopadnou nejtvrději právě na – pro Česko klíčový – sektor automotivu. Ten to, zdá se, však příliš nezajímá. „To není byznys komunita, ale bačkory, které v Bruselu neodvádějí žádnou práci,“ rozčílil se Vondra na konferenci Fit for 55, kterou se záštitou energetické společnosti Sev.en pořádal týdeník Hrot.

Nápadná pasivita, s jakou lobbisté ještě nedávno nejmocnějších byznysových sektorů přijali drakonické plány místopředsedy Evropské komise Franse Timmermanse, neirituje jen Vondru. „Automobilový průmysl se do jisté míry likviduje sám. Zlikvidoval se Dieselgate a svým vlastním postojem. Evropská asociace výrobců automobilů ACEA mlčí,“ říká Ivan Indráček, předseda představenstva Unie nezávislých petrolejářů, která sdružuje převážně provozovatele čerpacích stanic. Od řečníků a hostů konference to však neschytaly jen lobbistické organizace, ale také třeba česká vláda, která se zveřejněním klíčových rámcových pozic ke klimatickému balíčku čekala až po volbách, kdy již bylo pozdě něco zásadního změnit. „Vláda to záměrně pozdržela, protože kdyby to zveřejnila před volbami, musel by Babiš čelit otázkám, proč to nevetoval. Neudělal nic, bušil se do prsou a mlčel, protože je persona non grata a čerpá dotace,“ míní Vondra.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit