Tomáš Novák týdeník HROT
Spolupracoval s Babišem, rapery i Tatrou. Snášel má teď velké konopné plány
Je to zřejmě největší pěstitel konopí v Česku. Mladý podnikatel David Snášel právě sklidil dva hektary a má velké konopné plány. A nejen ty
šéfreportér
Hlásí se k buddhismu, ale vyrostl na hiphopových akcích a marihuana mu už během studií málem zlomila vaz. Teď se do konopného byznysu ve velkém stylu vrací. Davidu Snášelovi je teprve 33 let, ale zažil toho už hodně. Byl u rozjezdu hvězdného rapera Rytmuse a stejně tak stál blízko politického vzestupu Andreje Babiše, se kterým měl i společnou firmu. Zní to neuvěřitelně? Tak přidejte ještě lobbing pro zbrojařskou rodinu Strnadových na horké ázerbájdžánské půdě a budování podnikatelské skupiny o 15 firmách od energetiky až po venkovní reklamu.
Vy jste prý s konopím začal, byť trochu nešťastně, už v osmnácti. Je to pravda?
Ano, dá se říct. Byl to tuším rok 2007, kdy jsem se dal dohromady s takovými divnými lidmi z Tábora, a 8. ledna 2008 si pro mě ráno přišla policie. To jsem byl úplně v háji, vážně na dně.
O co přesně šlo?
Už na střední jsem byl hodně podnikavý. Založili jsme neziskovku Public Project, vlastně předchůdce Mafia Records, roku 2005 jsme začali dělat hiphopové akce. Tehdy jsem to bral jako zábavu, nikoli jako obživu. Takže jsem kolem toho vymýšlel různý byznys, chodil na brigády. Jeden chlapík z Tábora za mnou přišel s myšlenkou, že bychom vyráběli trička z konopí. Přišlo mi to zajímavé, založili jsme firmu, já dodal peníze, dost jsem si tehdy půjčil. Jenže nakonec se z toho vyklubala normální pěstírna konopí. Bylo to úplně něco jiného, než na čem jsme se dohodli. Brzy jsem tušil, že se tam něco děje, ale přiznávám, že jsem v tom moc nešťoural, protože mi v tom visela spousta peněz. Z dnešního pohledu byla určitě chyba, že jsem nešel na policii. Ta to ale velmi brzy odhalila sama a já měl problém.
Skončil jste v cele předběžného zadržení a dostal jste pětiletou podmínku. Co to s vámi udělalo?
Nastartovalo mě to. Byl jsem v cele jeden hodně dlouhý den. Přimontovaný záchod, umyvadlo, depresivní prostředí. Oproti klasické vazbě asi slabý odvar, ale i tak to kluka ve 20 letech hodně zasáhne. Měl jsem nedostudovanou vysokou školu, obrovské dluhy. Tehdy jsem dlužil třeba milion korun. V té době a v tom věku něco šíleného. A tehdy jsem měl dvě možnosti: buď mě to zničí, začnu fetovat, skončím někde pod mostem, nebo to prostě zlomím.
Hádám, že jste si vybral tu druhou možnost. Ale jak se vám to povedlo?
Našel jsem v sobě válečníka. Bez přehánění. A zachránila mě rapová muzika. Tehdy jsem na tom začal vážně makat. Pochopil jsem, že musím dělat hip-hop, nejen aby měl bavil, ale aby mi vydělal také peníze. Popravdě řečeno neměl jsem moc na výběr, musel jsem splácet svůj průšvih. To vyžadovalo změnu myšlení. Dřív jsem oslovoval partnery s tím, že já vám na akci udělám reklamu a vy mi tam dáte 100 flašek rumu. Nově jsem ale kromě flašek od firem chtěl i peníze. A kupodivu na to většinou kývly. Začalo to fungovat i jako byznys. Vlastně jsem se sám vyučil v marketingu, byli jsme v tom hodně precizní. Snažili jsme se partnerům nabízet maximální a transparentní servis. První větší akce přišly hned v březnu, dva měsíce po zatčení. Následovalo úspěšné turné se slovenskými rapery Moja Reč. Toho si všiml Rytmus, kterého už jsem znal z dřívějších akcí, a oslovil mě, jestli bych nechtěl dělat pro něho. V roce 2008 jsme tak udělali t-music Kontrafakt & El Nino tour. Podařilo se získat T-Mobile, řadu dalších partnerů. Bylo to 31 koncertů a extrémně úspěšná šňůra. V tu dobu jsme založili Mafia Records a následovaly další koncerty a festivaly s domácí špičkou, vozili jsme sem i americké hiphopové hvězdy. Změnil jsem myšlení, byl jsem určitě více drzý a odvážný, za rok jsem měl dluhy splacené.
To všechno zní logicky, ale jak se člověk z hiphopové scény dostane k reklamním LED displejům, energetice, Andreji Babišovi či lobbingu pro zbrojaře?
Když se to takhle řekne, zní to dost šíleně. Ale bylo to postupně. Začal bych asi rokem 2009, kdy jsme s kamarádem z vysoké školy vyrazili do Číny. Tam mě zaujaly všudypřítomné velkoplošné LED obrazovky s reklamou. A tak jsem později LED přivezl domů a založil LED Multimedia. Nadále jsem dělal akce, marketing a přišel tuším rok 2012, kdy mě v televizi zaujal Andrej Babiš. Tehdy začínal všem nadávat, všechno kritizovat a směřoval do politiky. Musím říct, že mi to přišlo sympatické, a tak jsem mu napsal, že bych s ním rád spolupracoval.
Jen tak, přímo jemu?
Ano, sehnal jsem si kontakt, to zase není tak těžké. K tomu jsem se v Táboře začal bavit s paní Maxovou, která zde vedla ANO. I díky tomu jednoho dne, když byl Babiš na cestách v Táboře, mě navštívil v kanceláři. Vtipná scénka, kdy mi na schodech říká, že jde za panem Snášelem. Nečekal šestadvacetiletého kluka v mikině s kapucí. Ale docela jsme si sedli. Krátce po naší schůzce mi ještě z auta poslal textovou zprávu, že se těší na spolupráci.
A jak přesně jste spolupracovali?
Nejdřív jsem jim radil v rámci ANO s marketingem. A v roce 2013 Agrofert, později skrze Mafru, vstoupil jako investor do LED Multimedií. A já jsem začal budovat síť obrazovek. To spojení trvalo do roku 2018, kdy jsem si firmu koupil zpátky. Neměl jsem dobré vztahy s manažery z Mafry, byl tam úplně nepochopitelný tlak, od začátku mě brali jako rušivý element. Od té doby s Babišem nespolupracuji, byť vztah přímo s ním stále považuji za kladný. Normálně se pozdravíme, prohodíme pár slov, ale už spolu nic neděláme.
Ale co další firmy ze skupiny, jak k těm jste přišel?
V tu dobu fungovala Mafia Records a LED Multimedia. V Táboře jsme si pořídili větší kanceláře a náš DJ, který s námi jezdil, se ukázal jako velmi šikovný realitní makléř, a tak jsme spolu založili realitku Daily Reality. S jiným kolegou jsme zase začali dělat energetiku, vznikla Swiss Energo. Hodně jsem jezdil do Prahy, setkával se s politiky, podnikateli. A tak jsem se začal věnovat public affairs, poradenství, kromě toho přišla třeba Evropsko-Ázerbájdžánská obchodní komora. Vždy to bylo o vztazích. Někoho jsem poznal a začali jsme vymýšlet, co bychom spolu mohli udělat. Já jsem spíše ten otvírač dveří a obchodník. Umím zařídit tu správnou schůzku, ale moji partneři mají know-how.
Označil byste se za lobbistu?
Ano, to označení mi nevadí a určitě v mnoha ohledech vystupuji jako lobbista. Jsem vztahový člověk. A lobbing je potřeba, politici nejsou odborníci a je třeba jim témata vysvětlovat. Ostatně v Evropsko-Ázerbájdžánské obchodní komoře jsem hájil zájmy českých firem v Ázerbájdžánu.
Jak jste se vůbec dostal k Ázerbájdžánu a práci třeba pro zbrojaře Strnadovy?
V roce 2016 jsem poznal pana Kazimova, který pracoval pro ropnou státní společnost Socar společně s pozdějším prezidentem Alijevem. Paradoxně mě s ním seznámil můj, dnes už odcházející, společník z konopného byznysu. Spojili jsme se s tím, že on zná dobře firmy v Ázerbájdžánu, já zase v Česku, tak to pojďme nějak využít. Tak vznikla komora. Dělali jsme různé eventy a projekty. Tím největším je právě fabrika Tatry ze skupiny Czechoslovak Group dříve Jaroslava, teď Michala Strnada, která měla vyrůst v Ázerbájdžánu. Na výstavbě továrny se obě strany několikrát dohodly, jsou podepsané smlouvy, ale dosud nestojí. Doba tomu teď nepřeje. Politické hry, vztahy s Ruskem, koronavirus a teď také válka.
V dnešní době je to trochu ožehavý region…
To je, ale komora má smysl. Ázerbájdžán je Dubaj Kavkazu, je to hodně zajímavá země, mají obrovské zásoby ropy, pro Česko je to strategický partner a v budoucnu se jistě otevřou další obchodní příležitosti. K samotné válce se nechci vyjadřovat. Nejsem odborník na geopolitiku. Válka každopádně neprospívá nikomu, doufám, že brzy skončí a region se opět otevře také byznysu.
Kontroverze způsobily rovněž respirátory, které jste na jaře prodal Středočeskému kraji. Hodně se tehdy psalo, že jste využil svých kontaktů v ANO. Stálo vám to za to?
Ono to bylo trochu jinak, moje historie s ANO v tom nehrála žádnou roli. Nám se podařilo koupit větší množství respirátorů, asi 400 tisíc kusů, a obratem jsme je nabídli krajům. Středočeský kraj byl jen jedním z nich. Stejně tak jsme je ale prodali Plzeňskému kraji a Jihočeskému, kde jsou hejtmani z ČSSD. Vydělali jsme na tom, to nepopírám. Ale nebylo to o tom, že bych byl navázaný na nějakou politickou stranu.
Před dvěma lety jste založil skupinu Group of Node. S jakou motivací?
Měl jsem podíly zhruba v deseti firmách a chtěl jsem svým aktivitám dát jednotící prvek. Jelikož jsem buddhista, vznikla Group of Node, tedy skupina uzle. Symbolem skupiny je nekonečný uzel, což je šestý symbol buddhismu, symbol Buddhova soucitu a moudrosti. Buddha jasně říká, že tento svět určuje naše mysl. Tím se řídím a to mě baví. Moje firmy se pomyslně zauzlovaly do jednoho uzle, každá z nich je provázkem, který tvoří jeden celek.
Zpět do materiálního světa. Jak je skupina velká a co jsou její nejziskovější části?
Skupina bude mít obrat kolem 150 milionů korun. A základními pilíři jsou LED obrazovky, poradenská Black Consulting a energetická Swiss Energo. Dřív byla vpředu Mafia Records, ta teď kvůli koronaviru ale stojí.
Nicméně teď je asi největším projektem konopí. Kruh se tedy uzavírá. S jakým pocitem se vracíte k fenoménu, který vám málem zničil život?
Já jsem do tohoto projektu vstoupil jako investor. Nechtěl jsem to řídit. Přišel za mnou kamarád a začal mi popisovat CBD, o kterém jsem sice něco tušil, ale nedokázal jsem si představit veškerý jeho potenciál. Měl jsem sehnat financování, pronajmout skleníky a společně jsme měli začít pěstovat CBD, prodávat květ a vydělat na tom.
To je hodně podobný model, na který jste posledně doplatil, nemyslíte? Tedy že jste svěřil peníze někomu, kdo měl plány s konopím.
Vlastně trochu ano. Teď jsem z toho měl ale dobrý pocit. Bylo do toho zapojeno moc lidí, věděl jsem dobře, že všechno, co děláme, je legální. V roce 2019 jsme rozjeli firmu Hemp Factory. Ale je pravda, že ani teď se to neobešlo bez problémů. Brzy jsem zjistil, že můj společník dělá věci, které řekněme nebyly v souladu se zájmy společnosti. Víc bych se o tom bavit nechtěl. Dotyčný aktuálně z firmy odchází a naše spolupráce tím definitivně končí. To ale vedlo k tomu, že místo pasivního investora jsem se od ledna stal i jakýmsi krizovým manažerem a výkonným šéfem, takže teď konopím doslova žiju.
Chápu. Jaké plány v něm tedy máte?
Za ten necelý rok jsem udělal obrovský krok, o konopí jsem se naučil strašně moc a rozjeli jsme opravdu hodně navazujících projektů. V současné době máme zhruba 400 litrů extraktu za rok 2019 a z letošní sklizně přidáme šest až sedm tun kvalitní sušiny, kterou budeme posílat do laboratoře a dělat z toho další kvalitní extrakt, který budeme prodávat našim zákazníkům. Ale také sobě, protože letos jsme založili společnost Nobacco Brands, která přijde s vlastní sérií konopných výrobků. Dnes jsme největší pěstitelé CBD v Česku. Na vysvětlenou, pro konečné použití se extrakt dále ředí, abyste snížil obsah THC, takže jde o stovky až tisíce litrů použitelného roztoku.
Kdo jsou tedy vaši hlavní zákazníci?
Navazujeme spolupráci se všemi z oboru. Obchodníků s CBD je v Česku hodně, ale většina z nich si to vozí z Asie, pouze přeprodávají zboží, jehož kvalitu si jen těžko ohlídáte. My všem chceme vysvětlit, že zde produkujeme české konopí, o kterém víme úplně všechno. Od výběru semínka až po samotnou extrakci. Všechno dokážeme doložit, analyzovat a zákazníkům umíme vytvořit produkt na míru. I tak je trh v Česku zatím malý, a tak se rozhlížíme i v zahraničí. Ale jak jsem řekl, nechceme být jen velkoobchodník, chceme vytvářet vlastní maloobchodní značky. Proto jsem se spojil mimo jiné s Jirkou Stablou, což je nejen v Česku průkopník CBD, člověk, který s ním podnikal před 12 lety, kdy o CBD na světě vědělo jen pár lidí. Společně jsme založili Nobacco Brands.
O jaké výrobky jde?
Začínáme se značkou Fitcann pro sportovce. Nabízíme oleje a konopnou mast vhodnou pro regeneraci, soustředění a uvolnění. Naší tváří je Jirka Procházka, asi nejúspěšnější zápasník MMA. Vedle toho chystáme značku zaměřenou na lékařské účely a značku pro konopný vaping.
Nemůže vám tento byznys ohrozit třeba nová regulace?
Naopak. Já se těším, až stát bude CBD regulovat. Dnes s ním opravdu obchoduje každý blázen. A nejen v Česku. Dovezou oleje z Číny a pak někde míchají doma v kuchyni. Takových garážových projektů je spousta. Kytka konopí ale obsahuje mnoho látek, které následně ovlivňují účinek. Nejde jen o CBD, THC či CBG, ale o různé terpeny. Vy musíte přesně vědět, co v té kytce máte a proč to pěstujete. Regulace přinese maximálně to, že stát bude mít víc pod kontrolou výrobní proces. Na trhu zůstanou jen ti, kteří to dělají pořádně. My jsme do kvalitních semen, skleníků, závlahy, hnojiv a následných analýz nainvestovali nižší desítky milionů korun. Regulace se vůbec nebojíme.
Nově se nesmí prodávat CBD kapky jako doplněk stravy, ale musíte to mít zaregistrované jako takzvané novel food v rámci EU. A to už nedá zdaleka každý. My to teď podstupujeme, je to milion různých podmínek, které musíme splnit. Věřím, že to brzy budeme mít dokončené, asi jako druhá firma v Česku.
O jakých tržbách z konopí se bavíme?
Když to vezmu v prodejních cenách zboží, které máme na skladech, jsou to za loňský rok vyšší desítky milionů korun. Včetně letošní sklizně se budeme bavit o nižších stovkách milionů. Jde ale o hypotetické sumy, neboť teď je třeba zboží prodat. A na tom také usilovně pracujeme. Brzy budeme u Dr. Maxe, daleko jsme v jednání s řetězcem drogerií, začíná fungovat náš e-shop, kde vidíme tržby v desítkách tisíc korun týdně a rostou. Bavíme se s partnery v zahraničí. Jsme na začátku a musíme si to odmakat.
Loni to bylo osm skleníků, letos třináct. Budete příští rok produkci znovu zvětšovat?
Zatím asi ne. Není důvod. Spíše řešíme, že bychom areál v jižních Čechách koupili, zainvestovali do zázemí. Aktuálně spíše řešíme odrůdu na CBG, kterou bychom chtěli zkusit příští rok vysázet. Sledujeme také legislativní změny a možnosti pěstovat THC. Teď se společníky zkoumáme, co přesně by to znamenalo a jaké možnosti by nám to dávalo.
David Snášel (33)
• Pochází z Tábora, vystudoval Policejní akademii a Mezinárodní institut podnikatelství a práva.
• Od mládí podniká. Pořádal hiphopové akce, spolupracoval například s Rytmusem, ale pomáhal také hnutí ANO.
• Dnes kontroluje skupinu Group of Node s obratem kolem 150 milionů korun. Patří do ní například provozovatel reklamních displejů LED Multimedia, promotérská Mafia Record, energeticko-montážní Swiss Energo nebo poradenská společnost Black Consulting. Nově založil několik firem pro konopný byznys.
• Je svobodný, jeho přítelkyní je Miss Global Karolína Kokešová.
Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot.