Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Další v řadě: Mercedes-Benz ustupuje od plánu vyrábět od roku 2030 pouze elektromobily

Automobilka Mercedes-Benz už nevidí rok 2030 jako mezník, kdy dokončí svůj přechod k čistě elektrickým vozidlům. Takový cíl si vytkla v roce 2012, jenže malá poptávka po elektrických autech ji donutila změnit plány.   

Další v řadě: Mercedes-Benz ustupuje od plánu vyrábět od roku 2030 pouze elektromobily
Mercedes Benz plug-in hybrid | joklinghero / Shutterstock.com

Mercedes-Benz se tak připojil k výrobcům jako Ford, Honda a GM, kteří rovněž své ještě nedávno velké ambice ohledně elektromobility poslední dobou krotí. 

Ve svém novém výhledu pro investory nyní Mercedes vyhýbavě oznámil, že místo toho, aby do roku 2030 přešel na výrobu pouze elektrických vozidel, plánuje být „v pozici, aby uspokojil různé potřeby zákazníků včetně elektrického pohonu nebo elektrifikovaného spalovacího motoru“. Rychlost transformace přitom určí zákazníci a podmínky na trhu. 

Za současným nezájmem o elektromobily vidí Mercedes „výjimečnou míru nejistoty“ na trzích a také geopolitickou situaci. Třeba konflikty na Blízkém a Středním východě, válka mezi na Ukrajině a další regionální krize, stejně jako napětí mezi USA a Čínou či Evropskou unií a Čínou. 

Dalším rizikem pro elektromobilitu jsou podle Mercedesu problémy se dodavatelskými řetězci a nedostatek kritických výrobních komponentů. Když se k tomu přidají vysoké ceny energií a inflace, tak je celkem jasné, proč nejsou elektromobily zrovna horkým zbožím. 

I tak ale německá prestižní značka věří, že elektromobily budou od roku 2025 tvořit polovinu jejích celkových prodejů. 

Ještě před třemi lety byl ale Mercedes mnohem sebevědomější – tehdy představil plán, který zahrnoval investice 47 miliard dolarů s cílem dokončit přechod na pouze elektrická vozidla do roku 2030. „Jsme přesvědčeni, že to dokážeme se silnou rentabilitou a věříme, že zaměření na elektřinu je správným směrem jak postavit úspěšnou budoucnost a zvýšit hodnotu značky Mercedes-Benz," uvedl tehdy šéf koncernu Ola Källenius.  

Tato odvážná vize se ale zatím značce naplnit nepodařila. Přesto je společnost podle svých slov stále připravena na „okamžik obratu“ do éry plně elektrických vozidel.