Rozjezd leteckých linek i přes uvolňující se covidová opatření stále vázne
Například největší česká letecká firma, Smartwings z impéria miliardáře Jiřího Šimáně, hlásí, že od začátku do poloviny května byla na 37 procentech doby před covidem. I když jižní destinace jako Madeira či Kanárské ostrovy Čechy táhnou, třeba do Kodaně firma lety musí rušit.
Jak to v praxi dopadá na cestující, stačí vyčíst z jejich zkušeností z facebookových skupin. „V pondělí mi zrušili let na 27. května do Kodaně a zpět 1. června. Letenky jsem kupoval v sobotu, stalo se to po dvou dnech od nákupu a deset dní do letu,“ stojí v jednom z příspěvků Čechů v Dánsku. „Já měla letenky na 4. června a zpět 7. června. Také zrušeno,“ stojí v dalším.
Za nevypravené letenky dostávají podle firmy cestující vouchery. Hotovost firmě zůstává až do chvíle, než si cestující požádá o její vrácení. Jen připomeňme, že peníze jsou pro Smartwings hodně důležité. Firmu tvrdě zasáhla covidová krize, žádala podle covidových vládních úlev o ochranu před věřiteli, po složitých jednáních dosáhla na státem garantovaný dvoumiliardový úvěr s 80procentní zárukou. Sesterské ČSA dopadly ještě hůře. Firma sice dále funguje, ale prochází insolvencí. Důvodem jsou nesplacené pohledávky, které podle údajů firmy dosahují přibližně 1,8 miliardy korun. Asi miliardu korun z pohledávek tvoří podle údajů společnosti v insolvenčním návrhu právě neproplacené nebo neprojeté letenky u zrušených letů.
Lety do Dánska jsou podle údajů Smartwings spíše výjimkou, firma jinak hlásí sedmdesáti- až osmdesátiprocentní obsazenost svých letadel. Obecně ale hlad po létání stále nepřichází. „Ve srovnání s loňským jarem, kdy se nesmělo létat vůbec, evidujeme podstatně vyšší zájem o cestování, nicméně poptávka po létání se z důvodu přetrvávajících restrikcí pohybuje v polovině května na úrovni 37 procent provozu před covidem,“ sdělila mluvčí firmy Vladimíra Dufková.
Skupina Smartwings Group je podle ní na letní sezonu plně připravena. Jen z českých letišť nabízí lety do 77 destinací. Během léta chce lety provozovat nejen z Česka, ale také ze svých základen v Polsku, Francii, Maďarsku, na Slovensku a Kanárských ostrovech.