Čínské elektromobily se hromadí v evropských přístavech, nemá je kdo odvézt
Největší obchodní přístavy Evropy se proměnily v mamutí parkoviště levných vozidel z Číny
redaktor
Belgický přístav Zeebrugge vypadá posledních několik týdnů jako obrovské – a stále rostoucí – odstavné parkoviště. Podobná situace je k vidění i v německém Bremerhavenu a dalších evropských přístavech. Důvod je jednoduchý: automobily pocházejí z Číny, odkud přijely na lodích, aniž by bylo postaráno o jejich další dopravu.
Čínští výrobci elektromobilů sice – přinejmenším na nějakou dobu - předstihli evropskou konkurenci, ale nemají vybudované prodejní sítě a další doprava vozů vázne. Dovezená vozidla se tak hromadí v evropských přístavech, které se mění v parkoviště.
Velké oči a nedostatek řidičů
Výrobci a distributoři elektromobilů se potýkají s logistickými překážkami, z nichž nejcitelnější je nedostatek řidičů kamionů.
Některé automobilky si rezervují místa pro dodávky, aniž by si objednali další přepravu. V jiných případech mají výrobci automobilů obecně potíže s objednáváním kamionů kvůli nedostatku řidičů a vybavení pro přepravu vozidel.
„Distributoři automobilů stále častěji využívají parkoviště v přístavu jako depo. Namísto skladování u prodejců se tak shromažďují na terminálu,“ uvedli šéfové přístavu v belgických Antverpách, jehož terminál v Zeebrugge je nejvytíženějším evropským přístavem pro dovoz automobilů. S podobným přetížením se přitom potýkají i další velké automobilové přístavy.
Podle analytiků je zřejmé, že čínské automobilky neprodávají svá vozidla v Evropě tak rychle, jak očekávaly, což značně přispívá k přeplnění přístavů. „Čínští výrobci elektromobilů proto využívají přístavy jako parkoviště,“ uvedl jeden z manažerů dodavatelského řetězce automobilů.
Daniel Deyl
Mnoho elektromobilů čínských značek přitom stojí v evropských přístavech již půldruhého roku. Některé přístavy proto začaly po dovozcích vyžadovat doklad o objednané následné přepravě. „Je to chaos,“ uvedl zdroj Financial Times.
Přetížení přístavů je tak nejčerstvějším problémem celosvětového systému přepravy automobilů. Branže se již několik měsíců potýká s nedostatkem kapacit na lodích poté, co skokový nárůst vývozu vozidel z Číny nafoukl objem dopravy o 17 procent. Problémy se ještě prohloubily v důsledku teroristických útoků v Rudém moři, kvůli nimž firmy volí často znatelně delší trasy, aby se oblasti vyhnuly.
Čínský chaos
Cui Tung-šu, generální tajemník Čínské asociace osobních automobilů, uvedl, že „vnitrozemská přeprava na evropských trzích je pro čínské značky elektromobilů obtížná“. Zdůraznil, že značky musí zlepšit své služby navazující na samotný prodej: „Musíme změnit partyzánský způsob vývozu automobilů, jinak to na nás bude mít nepříznivý dopad.“
Společnost BLG Logistics, která provozuje terminál pro manipulaci s automobily v německém přístavu Bremerhaven, druhém nejvytíženějším evropském přístavu pro automobily, uvedla, že když německá vláda v prosinci loňského roku přestala dotovat nákup elektromobilů, rázem se v přístavu auta začala hromadit.
K zahlcení automobilových terminálů dochází v době, kdy mnoho čínských výrobců automobilů, jako jsou BYD, Great Wall, Chery a SAIC, plánuje export do Evropy ještě posílit. Chtějí tak udržet své továrny v Číně v chodu a využít evropského zájmu o elektromobily. Ten sice začíná vykazovat známky poklesu, ale v roce 2023 byl čínský automobilový import meziročně pořád o 58 procent vyšší.
Čínský ministr obchodu Wang Wen-tchao na setkání s výrobci automobilů v Paříži uvedl, že „nařčení z nadměrné kapacity jsou neopodstatněná“. Nicméně mnoho čínských skupin buduje v Evropě týmy od nuly a potýká se s reálnými logistickými problémy, uvedli vedoucí pracovníci automobilek. Jako nováčci na trhu se potýkaly s problémy při hledání přepravních společností, které by jejich zakázky přijaly.
„Nedostatek nákladních vozidel je velmi častým problémem,“ potvrdil jeden z lidí obeznámených se situací a dodal, že velké kapacity si rezervovala americká Tesla. S tímto problémem se bude potýkat každá nová značka, pokud nemá dostatečný objem a pravidelné dodávky.
Vzniklá situace se podepsala i na lodích, které v přeplněných přístavech mají vykládat další a další automobily. Jeden z provozovatelů takových nákladních lodí, norská firma United European Car Carriers, uvedl, že pracovníci v docích zažili při vykládce „mnoho frustrace“. Lodě se kvůli přetížení terminálů zdržely například v italském přístavu Livorno a řeckém Pireu.