Chaos na chodnících? Londýn se potýká s invazí elektrokol
Londýn zažívá nebývalý růst v používání sdílených elektrických kol, známých jako e-bike. Tento trend, který začal jako turistická atrakce, se rychle stal součástí každodenního života místních obyvatel, zejména pro krátké cesty na začátku a konci pracovního dne. Podle charity CoMoUK bylo v březnu 2024 v ulicích Londýna 37 694 pronajatých elektrokol, což představuje značný nárůst oproti 27 694 v předchozím roce. Společnosti jako Lime a Forest zaznamenávají výrazný nárůst využití, přičemž Lime reportuje 91% nárůst jízd během dopravní špičky a Forest dosáhl v srpnu milníku více než 1 milionu jízd měsíčně.
šéfredaktor
Elektrokola byla původně zaměřena na turisty, ale nyní se stávají oblíbeným dopravním prostředkem i pro místní obyvatele. Průzkum společnosti Opinium pro Lime ukázal, že téměř polovina Londýňanů ve věku 18 až 34 let využívá sdílená elektrokola minimálně jednou týdně. Posun v uživatelské základně odráží rostoucí integraci elektrokol do každodenního života Londýňanů.
S rostoucí popularitou však přicházejí i problémy. Zástupci místních úřadů, včetně městské části Westminster, vyjadřují frustraci nad několika aspekty. Především jde o překračování dohodnutých limitů pro počet kol v určitých oblastech, nevhodné parkování kol, které blokují chodníky a veřejné prostory, a problém „hacknutých“ kol, které jsou používány bez placení. Problémy vyvolávají potřebu lepší regulace a správy sdílených elektrokol v městském prostředí.
V reakci na tyto problémy zvažuje Transport for London (TfL) zavedení celolondýnské regulace pro harmonizaci pravidel napříč městskými částmi. Zároveň plánuje rozšířit svůj vlastní program sdílených kol Santander o 2 000 elektrických kol, což naznačuje snahu o vyváženější přístup k poskytování služeb sdílených kol. Provozovatelé jako Lime a Forest zdůrazňují svou ochotu spolupracovat s místními úřady, ale varují před příliš přísnými omezeními, která by mohla snížit využívání aktivní dopravy ve městě.