Konec německého mýtu? Volkswagenu láme vaz historicky zakořeněné toxické řízení

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Celý článek
0

Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Argentinský „řezník“ Milei radí Muskovi: státní zaměstnance vyhazuj ve velkém

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Celý článek
0

ČEZ chce bezpečnější jádro. Zapojí se do vývoje nového typu paliva pro Temelín

Framatome je globálním výrobcem jaderného paliva, který dodává palivo do více než 200 tlakovodních a varných reaktorů po celém světě.

ČEZ chce bezpečnější jádro. Zapojí se do vývoje nového typu paliva pro Temelín
Jaderná elektrárna Temelín | Shutterstock.com

Polostátní společnost ČEZ se zapojí do vývoje nového typu paliva pro reaktory v jaderné elektrárně Temelín. Skupina se na tom dohodla s francouzskou společností Framatome, se kterou nyní uzavřela memorandum o porozumění. Cílem spolupráce bude zvyšování efektivity a bezpečnosti paliva. Informovala o tom dnes společnost ČEZ v tiskové zprávě. Framatome je spolu s Westinghouse v současnosti dodavatelem paliva do Temelína.

„Je to pro nás další krok ve vývoji paliva s cílem zajistit bezpečný, spolehlivý a nepřerušovaný provoz jaderných elektráren využívající reaktory VVER v České republice i mimo ni,“ uvedl výkonný viceprezident divize paliv ve společnosti Framatome Lionel Gaiffe.

V současné době je v EU v provozu 19 tlakovodních reaktorů VVER, z toho čtyři reaktory VVER o výkonu tisíc megawattů v České republice a Bulharsku a 15 reaktorů VVER o výkonu 440 MW v České republice, Finsku, Maďarsku a na Slovensku.

„Prvním klíčovým krokem k posílení energetické bezpečnosti České republiky bylo zajištění dodávek paliva a zvýšení počtu dodavatelů paliva. Dalším krokem je spolupráce se společností Framatome na vývoji nového paliva,“ uvedl člen představenstva a ředitel divize jaderné energetiky Skupiny ČEZ Bohdan Zronek.

„Skupina ČEZ se dlouhodobě zaměřuje na zvyšování bezpečnosti a efektivity svých jaderných elektráren a zároveň na zajištění jejich provozu po dobu minimálně 60 let,“ doplnil.

Framatome je globálním výrobcem jaderného paliva, který dodává palivo do více než 200 tlakovodních a varných reaktorů po celém světě. V současnosti pracuje na vlastním návrhu paliva pro reaktory VVER 1000. Společnost má tři výrobní zařízení pro výrobu jaderného paliva ve Francii, Německu a Spojených státech.