Černý pátek, podvodníků svátek. Kyberšmejdi se těší na lidi omámené slevami
Podvodníci stále častěji využívají moderní technologie a sofistikované taktiky, aby získali peníze od nicnetušících spotřebitelů. Podvodné praktiky se také více zaměřují na sociální média, reklamy, SMS zprávy a e-mailové kampaně, které lákají na výhodné nabídky, vysoké slevy nebo atraktivní soutěže o hodnotné ceny. Zákazník, který před Vánoci hledí na velké slevy, ve výsledku jen přijde o peníze.
Ačkoliv jsou podvodníci známí tím, že se soustředí převážně na technicky méně zdatné seniory, jejich oběti jsou stále častěji lidé různého věku – stačí chvíle nepozornosti a můžete se stát cílem jejich útoku. Zvláštní pozornost si nepoctivci zaslouží v období, kdy lidé nakupují vánoční dárky.
Podle průzkumu společnosti Gen (dříve Avast), který se zaměřil právě na předvánoční čas, připadá téměř polovina případů, kdy lidé podvodníkům skutečně naletěli, na černý pátek, tedy masivní slevovou a marketingovou akci, kdy se obchodníci snaží nalákat zákazníky na výrazně snížené ceny. Jako svůj smolný den ho označilo hned 52 procent mužů a 38 procent žen. Letos takzvaný Black Friday připadá na 29. listopadu.
Nejvíce se podvody objevují právě během předvánočního nakupování, kdy lidé očekávají včasné doručení zásilek a jsou náchylnější na falešné e-shopy nebo podvodné inzeráty na online tržištích a bazarech. Průměrná částka, kterou při podvodu zaplatí muž, přitom činí pět tisíc korun, u podvedené ženy je to dokonce 19 tisíc.
Kyberzločinci se stále častěji zaměřují na krádeže osobních údajů – e-mailových adres, telefonních čísel a dalších citlivých dat, která mohou být použita k dalšímu podvodu. Jak upozorňuje Jakub Vávra, bezpečnostní expert společnosti Gen, „prakticky každá informace, kterou zveřejňujeme, může být nějakým způsobem zneužita.“
Ačkoliv jsou podvodné e-maily a SMS zprávy častým nástrojem, stále více se podvody šíří i prostřednictvím sociálních sítí. Na platformách jako Facebook, Instagram, YouTube a TikTok mohou lidé narazit na reklamy na falešné e-shopy a klamavé inzeráty.
Podle dostupných dat například přes reklamy na Facebooku nakupují v předvánoční době zhruba dvě třetiny lidí, přitom se při nepozornosti mohou dostat právě na některý z nepoctivých internetových obchodů. Jak radí Vávra, „pozor si dávejte i na různá online tržiště a bazary, kde se vyskytuje mnoho podvodných inzerátů, u nichž prodejci po zaplacení nikdy nedodají objednané zboží.“
Kyberzločinci jsou čím dál chytřejší, a to díky pokročilým technologiím jako umělá inteligence, která jim umožňuje vytvářet stále sofistikovanější podvody. Nejhorší je, že podvodníci se mohou zaměřit na konkrétní osoby díky zneužití jejich osobních údajů. Pokud se však stanete obětí podvodu, existuje pomoc v podobě tzv. kybernetické asistence, což je zajímavý produkt nabízený pojišťovnami.
Tato asistence pomůže v situacích, jako je nedodání zaplaceného zboží, zneužití platební karty nebo vylákání peněz. Pojišťovna vám také může pomoci se získáním právní pomoci v případě, že zjistíte, že jste byli podvedeni a došlo k finanční škodě.
„Pokud se potvrdí, že ze strany klienta nedošlo k pochybení a opravdu došlo ke zneužití údajů přes podvodný e-shop nebo škodlivý email, nebo pokud si koupíte něco přes internet a e-shop mezitím zanikne, přičemž vám zboží nebylo doručeno, pojišťovna uhradí poškozenému náklady na právní zastupování a do limitu plnění i vzniklou škodu," vysvětluje Zdeněk Hruška, manažer oddělení pojištění majetku a odpovědnosti Uniqa.
Na české e-commerce scéně se stále více objevují online tržiště neboli marketplace, kde probíhá nákup mezi zákazníkem a partnerem e-shopu, přičemž e-shop je pouze prostředníkem. Tato platforma nabízí široký výběr zboží za výhodné ceny, ale může být i nebezpečná, pokud prodejci nejsou dostatečně prověření.
Nákupy na zahraničních platformách mohou být pro spotřebitele ještě rizikovější, protože v případě problémů je náročné domáhat se nápravy. Proto je důležité dávat si pozor nejen na domény, ale i na kvalitu komunikace a zákaznické podpory.
To, že je e-shop známý, ale ještě neznamená, že je bez rizika. Například oblíbené tržiště Temu je považováno za bezpečnostní riziko. Aplikace o zákaznících sbírá ohromné množství dat, kritizována je rovněž za agresivní marketingové metody a nekvalitní zboží.