Konec německého mýtu? Volkswagenu láme vaz historicky zakořeněné toxické řízení

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Celý článek
0

Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Argentinský „řezník“ Milei radí Muskovi: státní zaměstnance vyhazuj ve velkém

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Celý článek
0

Budvar uvařil hořkou desítku, hořká dvanáctka je i v lahvích

Plné, ale pijáka hned nepoloží. Takové pivo podle Budějovického Budvaru na trhu chybí. Tuto mezeru má zaplnit nová desítka Redix.

Budvar uvařil hořkou desítku, hořká dvanáctka je i v lahvích
Produkce pivovaru Budvar | Tomáš Novák / HROT

Ještě nedávno poměrně konzervativní státní pivovar se v posledních letech utrhl z inovačního řetězu. Značka Budvar, která se vyznačovala spíše „sladšími“ pivy, po loňském úspěchu hořkého ležáku 33 uvádí na trh i nové hořké výčepní pivo.

Pivo s názvem Redix se objeví v hospodách a restauracích už postupně už v těchto dnech. „Je to desítka, která má chuť, ale není zabiják. Stát bude spíše jako dvanáctka a nebude pro lidi, kteří si dávají desítku, protože je levnější, ale proto, že má méně alkoholu a můžete potom ještě dělat další věci,“ popsal myšlenku ředitel národního podniku Petr Dvořák.

Podle něj v Česku tradiční dělení na desítku a dvanáctku už ztratilo smysl. Část spotřebitelů žádá piva plné chuti, ovšem s nižším obsahem alkoholu a právě na takové Budvar cílí.

Budvar zároveň reaguje na loňský úspěch s „třiatřicítkou“. Čepované verze se prodalo mnohonásobně více, než pivovar očekával. Pivo, které má konkurovat tuzemské pivní jedničce Pilsner Urquell, je od letoška k dostání i v lahvích.

Chválu si pivovar zasloužil i za projekt Sedm společných, kdy sládci Budvaru uvařili pivo společně se sládky sedmi malých pivovarů. Přes sedmdesát procent z celkové produkce, která činí 1,68 milionu hektolitrů, však stále tvoří vlajková loď Budweiser Budvar Original.