Dnes je to „opravdové“ Black Friday, e-shopy čekají vyšší tržby než loni

Foto: Andrew Angelov / Shutterstock.com

Dnes je to „opravdové“ Black Friday, e-shopy čekají vyšší tržby než loni

Na dnešek oficiálně připadají výprodeje k černému pátku (Black Friday). Některé kamenné prodejny a e-shopy však slevy pod tímto názvem nabízejí už od začátku týdne nebo celý listopad, část jich také akci prodlouží na následující víkend.

čtk

Na Black Friday Češi podle obchodníků, které ČTK oslovila, čím dál častěji vyčkávají s nákupem vánočních dárků. Vývoj letošní akce zatím hodnotí pozitivně. „Očekávali jsme, že se průměrný košík meziročně zvýší o pět až deset procent, nakonec byl o něco vyšší. Minulý týden jsme se dostali na plus 12 procent, tento týden na plus 11 procent,“ řekl ČTK ředitel e-commerce ve společnosti Decathlon ČR Jakub Čuprunov.

Oproti začátku listopadu podle něj návštěvnost e-shopu vzrostla asi o polovinu. Doplnil, že zájem zákazníci mají o zimní vybavení, trenažéry, chytré hodinky nebo o tachometry a radary na kolo. Black Friday v Decathlonu začal v půlce listopadu a potrvá do soboty.

Oproti běžnému období společnost Angry Beards eviduje nárůst poptávky o desítky procent. „Do 25. listopadu, než jsme spustili Black Friday, byla chuť nakupovat nižší než loni. Zákazníci opravdu čekali na výhodné nabídky a teď když přišly, využívají a nakupují vánoční dárky v akci,“ uvedl zakladatel značky Tomáš Čech.

Prodeje v e-shopu Ovečkárna tento měsíc meziročně vzrostly o 22 procent. „Očekávání jsme naplnili, a to nejen z pohledu tržeb, ale také díky úspěšnému zvládnutí logistiky,“ řekl ČTK obchodní ředitel Filip Pekárek. V prodejích podle něj vedou ponožky, přikrývky, zimní obuv či svetry.

Online tržiště Allegro pozoruje zájem o elektroniku nebo hračky včetně Lega, uvedla za firmu Tereza Copers. Ve srovnání s minulým pátkem dnes poptávka na webech Astratex stoupla dvojnásobně. „Zatím to vypadá optimisticky, nicméně rozhoduje večer a celý víkend,“ doplnil komerční ředitel Daniel Naxer. Black Friday na Astratexu podle něj končí v neděli.

Výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška očekává, že v období Black Friday letos Češi na internetu utratí 7,5 až osm miliard korun. Loni vydali zhruba sedm miliard korun, řekl ČTK už dříve.

Přesto, že se většina e-shopů na oficiální termín Black Friday neomezuje a akci prodlužuje, nejvyšší prodeje jsou právě v tento den, řekl ČTK už dříve Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates, která poskytuje řešení pro tvorbu internetových obchodů.

V letošním druhém čtvrtletí Česká obchodní inspekce (ČOI) uskutečnila 259 kontrol poskytování slev podle novely zákona, která platí od začátku minulého roku. Pochybení inspektoři zjistili asi ve 41 procentech případů.

Novela obchodníkům ukládá povinnost odvozovat výši slevy od nejnižší ceny, za jakou zboží prodávali 30 dnů před zlevněním. Pokud měli produkt v nabídce méně než 30 dnů, musí uvést nejnižší cenu za toto období. Obchodníci mají také povinnost na výrobku informovat o jeho původní ceně.