Ať učí, kdo umí. Novela má pomoci učitelům bez pedagogického vzdělání
Klíčová otázka nezní, jestli má učit absolvent „pajdáku“, nebo odborník, ale kdy naše učitele naučíme učit
Potřebuje učitel k tomu, aby byl dobrým učitelem, pedagogické vzdělání? Ne nutně, shoduje se velká část osobností napříč vzdělávacím systémem. Proč tedy vyvolává novela zákona o pedagogických pracovnících, která by usnadnila vstup odborníků z praxe za katedry, takové kontroverze? Přitom nejde o žádnou revoluci ve školství, a už vůbec to neohrozí školáky.
Vyhnání ze škol
O tématu učitelů bez pedagogického vzdělání se diskutuje už několik let. Přesně od roku 2015, kdy vstoupila v platnost novela, která nařídila, že si toto vzdělání musejí doplnit, nebo ze škol odejít. „Já jsem tím tehdy přišel minimálně o třetinu svých top ten učitelů. Naštěstí někteří další už byli tak staří, že se jich to netýkalo a mohli učit i nadále - tedy tak skvěle jako dlouhá desetiletí předtím,“ říká Jiří Růžička, dlouholetý ředitel prestižního pražského Gymnázia Jana Keplera a současný senátor za TOP 09.
Ti, kteří se tenkrát rozhodli podřídit a požadované vzdělání si doplnit, byli ale podle něj otrávení. Zjednodušeně: Byl to ztracený čas. „Nedozvěděli se nic, co by je někam posunulo. To samozřejmě souviselo s tím, jak neuvěřitelně zkostnatěle a konzervativně pedagogické fakulty toto vzdělávání pojaly. A nic se na tom doposud nezměnilo,“ dodává Růžička.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot