Americko-kanadská firma Vice Media minulý týden zažádala o ochranu před věřiteli. V červnu 2021 provozovala internetovou stránku, televizní studia (Vice Studios Vice TV) a reklamní agenturu Virtue. S 35 pobočkami byla zřejmě největší nezávislou mediální společností orientovanou na mladé publikum na světě.
Před šesti lety ji investoři ocenili na 5,7 miliardy dolarů (ačkoli u toho sehrálo nemalou roli sebejisté vystupování zakladatele Shanea Smithe). Od té doby si žila nad poměry. Velcí i menší investoři (k těm prvním patří TPG, TCV, Disney a James Murdoch) jí to umožnili opakovaným vypisováním šeků, aniž chápali, že Vice Media je především oknem, z něhož lze vyhazovat nekonečné množství peněz.
Návratnost v nedohlednu
Historie společnosti Vice byla v průběhu let rozsáhle zaznamenána. Podrobnosti vyplývající z jejího prohlášení o úpadku však jasně ukazují, že to byla právě velká zásoba hotovosti, co stálo firmě v cestě za ziskovou budoucností.
Například poté, co v roce 2017 Vice dosáhla svého slavného nejvyššího ocenění, investovala do „obsahu, provozu a infrastruktury, které nepřinášely okamžitý návrat a vedly k významným ztrátám a zvýšeným nákladům“, uvedl šéf restrukturalizace. V roce 2019 si Vice půjčila na financování provozu, což ji značně zatížilo – a bylo zle. Po bitvě každý kaprál generálem, ale finanční řízení zaměřené na budoucnost vypadá jinak.
Budoucnost Vice se měla brzy začít pohybovat v kruzích. V roce 2020 získala 74 milionů dolarů vlastního kapitálu. V roce 2021 následovalo dalších 85 milionů dolarů (od některých stejných investorů).
Loni, když se Vice snažila najít kupce, půjčovala si nové peníze téměř každý měsíc. Dluh společnosti Vice nakonec dosáhl téměř čtyřnásobku ceny 225 milionů dolarů, na niž její aktiva ocenili věřitelé-kupci. Pokud jde o vlastní kapitál, ten beze stopy zmizel. Shane Smith se ještě před pěti lety chlubil Forbesu, že má „víc peněz, než kdy lze utratit“. Nakonec to svedl docela rychle.
Triumf naděje nad zkušeností
Není náhoda, že konec existence Vice Media přišel ve chvíli, kdy začaly podražovat peníze. Vyšší úrokové sazby však neudusily přísun hotovosti do jiných mediálních projektů. V den vyhlášení úpadku Vice spustil činnost další digitální mediální startup s názvem The Messenger. Podle společnosti Axios, která se takovými věcmi zabývá, získala tato firma před několika měsíci padesát milionů dolarů.
Mezitím minnulý pátek Austin Russell, generální ředitel a zakladatel technologické firmy Lidar Luminar, řekl deníku The Wall Street Journal, že kupuje kontrolu nad časopisem Forbes; dohoda oceňuje časopis na 800 milionů dolarů. Na základě nedávné historie příjmů, kterou Forbes zveřejnil, když zvažoval vstup na burzu, lze říci, že je to mnohem vyšší ocenění, než jaké dnes mediální společnosti dokážou na trhu získat.
Možná Russell zná nějaký fígl, jímž zařídit návratnost takové investice. Pokud ne, cesta do hlubin zapomnění je otevřená i pro Forbes.