„Airbus pro elektromobily.“ Evropské automobilky brojí proti konkurenci z Číny
Evropské automobilky se rozhodly zasáhnout proti hrozbě, která se na trh s elektromobily valí z Číny a Tesly. Volkswagen, Renault a Stellantis uvažují o tom, že by se spojili a vytvořili „Airbus pro elektromobily.“ Díky tomu by mohli vyrábět levnější vozy a odvrátit existenční hrozbu. Dosavadní lídři evropského automobilového trhu také potvrdili, že „běžné podnikání“ je ztrátové.
redaktor
Velké automobilky z Evropy se snaží najít způsob, jak zabránit tomu, aby evropský trh s elektromobily zcela neovládli rivalové z Číny či americká Tesla. Konkurenti z Východu a Západu neustále poukazují na největší slabiny evropských výrobců automobilů pro masový trh, píše agentura Bloomberg v analýze.
Pocit naléhavosti neustále roste a zástupci evropských automobilek přiznali, že přístup založený na „tradičním modelu“ je ztrátový. Generální ředitel automobilového koncernu Stellantis Carlos Tavares prohlásil, že společnosti, které nebudou v budoucnu schopné čelit čínské konkurenci, dostanou do problémů. „Pokud co nejrychleji nenajdeme adekvátní a rozumnou odpověď, tak nás čeká krvavá lázeň v záplavě levného čínského dovozu,“ uvedl Tavares. Stellantis vznikl v roce 2021 spojením italského Fiatu a francouzské skupiny PSA.
Kvůli zpomalení tempa nákupu elektromobilů vedoucí představitelé automobilek jednají o různých možnostech, od sdružování při vývoji až po propojování podniků napříč evropskými státy, aby mohli lépe konkurovat při změně na trhu, která přichází jednou za generaci. A nadcházející měsíce budou rozhodující, píše Bloomberg.
Hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda zároveň připomíná lednovou zprávu, kdy americká autopůjčovna Hertz oznámila, že se zbaví 20 tisíc elektromobilů a nahradí je automobily se spalovacími motory. „Klíčovým důvodem jsou příliš vysoké náklady na údržbu a opravy elektroaut. Ty jsou i zásadní příčinou toho, proč se celosvětově zadrhává poptávka po elektrovozech,“ upozorňuje Kovanda s tím, že zle dopadají hlavně přední evropští výrobci jako je Volkswagen nebo Škoda, „kteří jen paběrkují a jejichž globální prodeje dramaticky zaostávají za tržbami americké Tesly a čínské BYD.“
Kvůli klesající poptávce jde s cenami prudce dolů i automobilka nejbohatšího muže světa Elona Muska Tesla. „Čínská elektroauta jsou mnohem levnější než ta evropská,“ doplnil ekonom na sociální síti X. Jedním z řešení by mohlo být vytvoření společného podniku evropských elektromobilek, který by sdružoval výrobce a čelil nadměrné a levné expanzi konkurenčních elektromobilů z Číny a Tesly.
Bloomberg tuto zatím hypotetickou nadnárodní evropskou organizaci popisuje jako „Airbus pro elektroauta“ a přirovnává jí k evropské letecké společnosti Airbus. Na toto spojení poukazuje šéf Renaultu Luca de Meo, který podpořil vznik aliance. Letecká firma byla vytvořena spojením aktivit v Německu, Francii, Španělsku a Británii. De Meo argumentoval, že takzvaný automobilový Airbus by pomohl sdílet obrovské náklady na výrobu levných elektromobilů a zároveň by umožnil získat výhody z většího rozsahu výroby. De Meova iniciativa, kterou označuje jako „platformu pro elektromobily“, je inspirována japonskými vozy označovanými „kei.“ Tato oblíbená miniauta vyrábí několik společností a regulační orgány mají vůči nim vstřícnější přístup.
„Jsme velmi otevřeni sdílení tohoto druhu investic, protože je velmi obtížné na malých vozech vydělávat,“ doplnil De Meo. K překážkám v sektoru s elektromobily patří snižování pobídek od vlád, odmítání těchto vozů autopůjčovnami, kterým kvůli elektromobilům rostou náklady na opravy, a frustrace spotřebitelů, kterým se stále více nelíbí, že opatření na ochranu klimatu mají negativní dopady na jejich peněženky. Volby v USA a v Evropě by mohly více podpořit negativní náladu vůči elektromobilům, a to právě ve chvíli, kdy se blíží bod zlomu.
A zatímco se zvyšuje tlak na evropské výrobce, aby prodávali více elektromobilů, vstupují na trh čínští, státem podporovaní výrobci s modely, které jsou často lepší a levnější. Pokud evropské automobilky nepřijdou s funkčním plánem B, hrozí otřesy v odvětví, které zaměstnává zhruba 13 milionů lidí a které se na ekonomice EU podílí sedmi procenty. Otřesy v Evropě by se pak mohly přenést i do USA, kde firmy General Motors a Ford Motor také omezují investice do elektromobilů. Naznačily zároveň, že jsou otevřené partnerství s jinými společnostmi.
Když loni EU schválila plány na faktické zastavení prodeje nových automobilů se spalovacím motorem od roku 2035, nevypadalo to, že by to mělo dopadnout takto. Je zde ale řada důvodů, proč nadšení z elektromobilů zesláblo. Spotřebitelé dostali poruchový software a nečekaně vysoké provozní náklady. Kvůli složité údržbě stojí pojištění elektromobilu mnohem více než pojištění auta se spalovacím motorem, v Británii je to až dvojnásobek. Největší překážkou pro běžné zákazníky však může být cenová dostupnost.