Češi si od příštího roku za plyn připlatí i dva tisíce. Prsty v tom má Fialova vláda

Klíčovým důvodem nárůstu regulovaných plateb za plyn v Česku je nutnost pokrýt náklady společnosti Net4Gas, kterou loni prostřednictvím státního podniku ČEPS koupil stát. Provozovatele tisíců kilometrů plynovodů, které však z velké části zůstávají prázdné, pořídil stát i s dluhem čítajícím přes 34 miliard.

Klíčovým důvodem nárůstu regulovaných plateb za plyn v Česku je nutnost pokrýt náklady společnosti Net4Gas, kterou loni prostřednictvím státního podniku ČEPS koupil stát. Provozovatele tisíců kilometrů plynovodů, které však z velké části zůstávají prázdné, pořídil stát i s dluhem čítajícím přes 34 miliard.

Celý článek
0

Strnadova CSG koupila americký Kinetic, stala se tak lídrem mezi výrobci malorážového střeliva

Akvizice je součástí záměru CSG postupně se etablovat na americkém trhu i s dalšími produkty pro obranný i civilní sektor.

Akvizice je součástí záměru CSG postupně se etablovat na americkém trhu i s dalšími produkty pro obranný i civilní sektor.

Celý článek
0

Komentář: Cíl udržet globální oteplování na 1,5 °C je naprostá chiméra

Představa Evropy o rychlém snižování globálních emisí není reálná. EU, i když bude dekarbonizovat jako o život, s bídou vykryje indický přírůstek a celý rozvojový svět prostě neutáhne. Planeta se bude oteplovat mnohem rychleji, než kolik se slibovalo v Paříži, asi tak dvakrát, když to dobře dopadne.

Představa Evropy o rychlém snižování globálních emisí není reálná. EU, i když bude dekarbonizovat jako o život, s bídou vykryje indický přírůstek a celý rozvojový svět prostě neutáhne. Planeta se bude oteplovat mnohem rychleji, než kolik se slibovalo v Paříži, asi tak dvakrát, když to dobře dopadne.

Celý článek
0

Zvrat se blíží. Elektromobily překonají benzin o pět let dříve

Tvrdá regulace a rostoucí poptávka po elektroautech urychlují přechod k elektromobilitě. V roce 2033 už se bude prodávat víc aut na baterii než na benzin či naftu.

Zvrat se blíží. Elektromobily překonají benzin o pět let dříve
Elektromobil, ilustrační foto | Tomáš Novák týdeník HROT

Doposud se o budoucnosti a rychlosti nástupu elektromobility vedly spory, letošní rok je ale nejspíš definitivně umlčí. Ostrá regulace a hrozby masivních pokut donutily automobilky šlápnout ve výrobě aut na baterie na plyn. Podle poradenské společnosti EY je vývoj až nečekaně rychlý. 

Čerstvá analýza ukazuje, že auta s konvenčními motory o svůj náskok na světovém trhu přijdou dokonce už o pět let dříve, než se čekalo. Více vozů na baterie než těch se spalovacími motory se podle EY globálně prodá už v roce 2033. A o dalších dvanáct let později se „benziňáky“ stanou už spíše raritou. Na trhu mají v roce 2045 představovat pouze jedno procento prodejů.

Dokument EY se zabývá třemi největšími automobilovými trhy světa: Evropou, Spojenými státy a Čínou. Stejný či podobný trend vývoje pozoruje na všech z nich. Nejrychleji postupuje podle analýzy Evropa, kde elektromobily údajně získají na trhu většinu už dokonce za necelých sedm let, v roce 2028.

Čína bude následovat v roce 2033 a nejpomalejší postup očekávají analytici EY ve Spojených státech. „Vítězství“ aut na elektrický pohon má přijít v roce 2036. Ztrátu má prý na svědomí čtyřleté období vlády prezidenta Donalda Trumpa, který odchod od fosilních paliv brzdil.

Zběžný pohled na reklamní bloky například při přenosech zápasů fotbalového Eura ukazuje, že výrobci „tlačí“ zákazníkům už prakticky výhradně elektroauta. Nejen to má na svědomí také růst poptávky po elektromobilech. Populární jsou podle analýzy rovněž u generace mileniálů, kteří přicházejí do věku, kdy si pořizují první vlastní auta. Zhruba třetina z nich podle EY touží právě po elektroautě.

Poptávku nicméně hodlají automobilky usměrňovat i samotnou výrobou. Během příštích sedmi let mají podle agentury Bloomberg výrobci aut naplánováno uvedení téměř 90 nových modelů „čistých“ elektromobilů. Naopak vývoj nových vozů se spalovacími motory prudce omezují.