Globální investiční kanonáda Saúdské Arábie končí, tamní fond PIF bude aktivní na domácí půdě

Saúdskoarabský státní investiční fond (PIF) plánuje razantně omezit podíl svých mezinárodních investic a ukončit období multimiliardových globálních výdajů.

Saúdskoarabský státní investiční fond (PIF) plánuje razantně omezit podíl svých mezinárodních investic a ukončit období multimiliardových globálních výdajů.

Celý článek
0

Komentář: V případě, že Čína napadne Tchaj-wan, dojde ke globální krizi velkého rozměru

Finanční krize v roce 2008 by byla ve srovnání s děním okolo Tchaj-wanu jen „slabým čajíčkem“, píše ekonom Kryštof Míšek.

Finanční krize v roce 2008 by byla ve srovnání s děním okolo Tchaj-wanu jen „slabým čajíčkem“, píše ekonom Kryštof Míšek.

Celý článek
0

Komentář: Skrytá hrozba pro Evropu. Levná IoT zařízení z Asie jsou tikající bomba

Používané taktiky, jako je vkládání výbušnin a přepadávání dodavatelských řetězců, nejsou zcela nové. I tak to vyvolává obavy ohledně bezpečnosti osobních zařízení a možností jejich zneužití k budoucím útokům, píše expert na kyberbezpečnost Jan Bufka.

Používané taktiky, jako je vkládání výbušnin a přepadávání dodavatelských řetězců, nejsou zcela nové. I tak to vyvolává obavy ohledně bezpečnosti osobních zařízení a možností jejich zneužití k budoucím útokům, píše expert na kyberbezpečnost Jan Bufka.

Celý článek
0

Zpátky do Hamburku

Příští rok chce Česko získat nový terminál pro námořní plavbu. Historických přístavů se vzdá

Zpátky do Hamburku
Stávající hamburské přístavy, které má Česko pronajaté na 99 let, slouží jen pro říční plavbu. Na nové místo by oproti tomu mohly plout středně velké námořní lodě, počítá se i s překladištěm na železnici a kamiony. | foto Martin Seibert

Česko zkouší znovu oživit své kdysi slavné přístavy v německém Hamburku. Poté, co se nepovedl plán ministra dopravy Dana Ťoka na 150milionovou investici, která měla zchátralá pronajatá území dostat z nejhoršího, zkouší nyní ministerstvo dopravy vyjednat, že Moldauhafen a Saa­lehafen vrátí po necelých sto letech zpět Hamburku a raději přijme nabídku na nové území. Výhodnost směny už potvrdila studie, začínají jednání o podmínkách.

Pozdrav ze staré pohlednice

Byl to příběh naděje po první světové válce, velké slávy po druhé válce a úpadku po sametové revoluci. Někdejší Československo získalo přístavy v ústí Labe na základě Versailleské mírové smlouvy. V roce 1929 podepsalo s hanzovním městem Hamburk smlouvu o pronájmu Vltavského a Sálského přístavu na dobu 99 let. Třetí přístav, Peutský, od města odkoupilo za 210 tisíc tehdejších říšských marek.

Je dvojsečné vzpomínat na éru socialismu s nostalgií, ale příběh hamburských přístavů k tomu vybízí. Bylo prestižní se do západního světa jako zaměstnanec dostat a tehdejší Československo se chtělo v Hamburku také předvést. Pamětníci vzpomínají třeba klubovou loď, místo s výbornou kuchyní, kam chodili i místní. Ta vlastně jako jediná přežila roky pustnutí. Dnes kotví v Praze u Libeňského mostu pod názvem Green Yacht. Nabízí ubytování a restauraci.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit