Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Zkasírovat každý metr. Hejtmani přidali v boji proti kamionům

Nejdříve kraje nechtěly zpoplatnit žádnou státní silnici, teď chtějí po ministerstvu zpoplatnění všech.

Zkasírovat každý metr. Hejtmani přidali v boji proti kamionům
Mýtný systém, ilustrační foto | Tomáš Novák / HROT

S vidinou letošních krajských voleb nepřestávají hejtmani bojovat proti nastavení systému mýta. Jde jim o to, aby přes jejich města jezdilo co nejméně těžkých aut. Odeslali proto na ministerstvo dopravy žádost, aby stát pro auta nad 3,5 tuny zpoplatnil všechny silnice prvních tříd. Jde o změnu taktiky. Až dosud nechtěli mýto na prvních třídách zavádět vůbec.

ANO proti ANO

„Od Asociace krajů, od všech hejtmanů je iniciativa za zpoplatnění všech silnic první třídy,“ řekl hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard. Má to ale hned dva háčky. Proti je sdružení dopravců Česmad i ministerstvo dopravy. Iniciativa si navíc vyžádá změnu zákona o provozu na pozemních komunikacích. A pro tu není ve sněmovně vůle ani z vládních lavic. Když přinesla příslušný pozměňovací návrh Jana Mračková Vildumetzová, poslankyně ANO a bývalá karlovarská hejtmanka, neuspěla.

Z ministerstva dopravy zní, že ne všude na silnicích prvních tříd má mýtné smysl a že by auta mohla trasy objíždět po druhých a třetích třídách. Kraje na ně ale požadují zákonný zákaz kamionů nad 12 tun (se zákonnými výjimkami), čímž by se prý situace vyřešila.

Pro hnutí ANO je to nepříjemná situace. Na jednu stranu muselo vyřešit situaci kolem mýtného tendru, s nímž si jeho ministři příliš nevěděli rady, na druhou oslabilo pozici svých hejtmanů. Právě ti budou letos usilovat o obhajobu svých křesel a získání nových, přičemž se obávají, že současné nastavení mýtného systému jim nažene z dálnic do regionů více aut. A odláká voliče.

Se začátkem roku začala těžká auta nově platit mýto na 868 kilometrech silnic prvních tříd. Že to bude zrovna tohle číslo, bylo politické rozhodnutí, které dalo ve výběrovém řízení výhodu satelitnímu výběru od firmy CzechToll/SkyToll. 

Kraje v ofsajdu

Jenže vedle velké politiky se začala hrát i ta malá. Hejtmani proti rozšíření mýta protestovali. V jednu chvíli si dokonce od exministra Dana Ťoka (za ANO) vymohli slib, že mýto zůstane na „jedničkách“ vypnuto. Jenže zrovna tenhle slib by zpochybnil už tak dost problematický tendr, takže od něj další ministr Vladimír Kremlík musel ustoupit.

Hnutí ANO tak nechalo vedle ostatních i své hejtmany tváří tvář voličům bez pomoci. Štěstím pro ně v tomto případě je, že se jejich katastrofické vize nenaplňují. Data o sčítání dopravy sice budou k dispozici až v průběhu dubna, už nyní je ale zřejmé, že k hromadnému objíždění placených úseků prvních tříd nedošlo. „Statistiky tam za dva měsíce neprokazují extrémní nárůst, což je dobrá zpráva. Nicméně i tak bychom ten špatný systém neměli obhajovat a měli bychom do budoucna zpoplatnit všechny jedničky,“ řekl Bernard.

Naplnily se tak předpoklady sdružení Česmad, které uvádělo, že v tranzitní dopravě se nevyplatí řidičům úseky objíždět – cesta je složitější, delší, nejsou na ní odpočívky. Hejtmani přesto boj nevzdávají, i když pro něj schází zjevná příčina. Volby budou už za pár měsíců.

Čísla:

  • 868 kilometrů silnic prvních tříd je nově od ledna zpoplatněno mýtem
  • 1102 kilometrů silnic prvních tříd je v Česku zpoplatněno mýtem
  • 5822 kilometrů měří silnice prvních tříd v Česku, stará se o ně stát