Britský oficiální twitterový účet Burger Kingu měl na Mezinárodní den žen promyšlený plán, jak na sebe upozornit a získat plusové body za pozitivní přístup k napravení nerovnosti mužů a žen. Tvrdě však narazil hned u kroku číslo jedna.
„Ženy patří do kuchyně,“ objevilo se na účtu Burger Kingu. Tento vzkaz měl zaprvé přilákat pozornost, zadruhé upoutat na následné „ale“. Povedla se jen první část. A to opravdu ve velkém.
Záměr Burger Kingu byl (pomineme-li zmíněné získání PR bodů) ušlechtilý. „Samozřejmě pokud chtějí,“ zněla následující zpráva s tím, že pouze 20 procent šéfkuchařů na světě jsou ženy. Burger King se zavázal k tomu, tento poměr změnit, a oznámil, že spouští program stipendií, který má pomoci zaměstnankyním fastfoodu následovat své sny v gastronomickém byznysu.
Autor nápadu si ale zřejmě neuvědomil, že retweetovat lze pouze první zprávu, aniž by se zobrazil zbytek sdělení. Což se také dělo, navíc v opravdu velké míře. Prvotní zpráva bez kontextu se bleskově šířila, během pár hodin ji přeposlalo či citovalo více než čtvrt milionu lidí. PR katastrofa byla na světě.
„Pokud chcete použít sexismus jako clickbait (návnada na kliknutí), tak evidentně neslavíte Mezinárodní den žen,“ řekla webu NBC News Kerry O’Gradyová, profesorka z americké Georgetown University se zaměřením na public relations a korporátní komunikaci. Podle ní není použití starého stereotypu účinnou komunikační strategií, i když šlo jen o upoutání pozornosti. „Burger King je teď značka spojená se sexismem,“ dodala s tím, že zmíněná kampaň skončila naprostým selháním.
Na smělý, ale nepromyšlený tah Burger Kingu zareagovali i konkurenti. Například KFC přes svůj účet spojený s počítačovými hrami vyzvalo k okamžitému smazání příspěvku, na což ještě Burger King zareagoval podrážděně s tím, že by se měl spíše dočkat podpory. Záhy si však svůj přešlap uvědomil a vydal prohlášení, v němž připustil, že prvním tweetem chtěl získat pozornost a bylo chybou, že celé vysvětlení neuvedl už v něm. Problematický tweet smazal.
To už se však na Twitteru začaly množit parodické účty, které například z Mexičanů dělají „sebranku líných lajdáků“. Samozřejmě s následným dovětkem.
Pro příští rok se Burger King zřejmě poučí a třeba dá na rady některých komentujících, podle nichž si měl na den změnit jméno na Burger Queen. Nedá to takovou práci jako vymýšlení kampaní a nikoho to neurazí.