Závody o kasu i pohon

Jedny se snaží udržet se nad vodou, druhé sázejí na elektřinu. Světové automobilky se vyrovnávají s dopady pandemie.

Závody o kasu i pohon
Tesla kontroluje téměř třetinu trhu s elektroauty. Proto ji investoři tak milují a udělali z ní nejhodnotnější světovou automobilku. | Profimedia.cz

Za normálních okolností by změna v čele žebříčku největších světových automobilek byla sama o sobě událostí. Když však na začátku června přeskočil japonskou Toyotu, do té doby jedničku trhu, americký výrobce elektromobilů Tesla, reakce byly smíšené. Šéf Tesly Elon Musk pochopitelně triumfoval, zatímco experti byli skeptičtější.

Zaprvé je tržní kapitalizace v dobách nafouknutých cen akcií čehokoli s technologickou nálepkou sporné kritérium. (Kdyby nic jiného, tak jde o to, jak akcie počítáte – při započítání akcií, jež Toyota sama v posledních letech vykoupila, by byla stále největší ona.) 

Zadruhé Tesla krátce předtím těsně přelezla nulu ve čtvrtletních výsledcích – 16 milionů dolarů zisku za první kvartál znamená u automobilky sotva drobné. Tesla v řečeném období držela plných 29 procent světového trhu s elektrickými automobily, což je také jedním z důvodů, proč ji investoři tak milují. Krátce po zveřejnění výsledků však všeobecné nadšení řádně zchladila.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit