Silný vítr vedl k tomu, že strhl plavidlo dlouhé 400 metrů z jeho kurzu a doslova zablokoval Suezský kanál. Egyptské úřady reagovaly tím, že otevřely starší část průplavu, aby odklonily provoz. Očekává se, že než záchranné a vlečné čluny dostanou obra zpět do správné pozice, zabere to několik dní. K incidentu došlo v úterý a do zácpy se dostalo okolo stovky dalších plavidel.
Uvázlá loď v Suezském průplavu
Kanálem, který se otevřel v roce 1869, se přepravuje 12 procent objemu světového obchodu. V roce 2015 byl rozšířen o paralelní vodní cestu v délce 35 kilometrů z celkových 193 kilometrů. Kanál je široký 205 metrů, přípustný ponor lodi je 24 metrů.
Průplav je klíčovým spojením mezi Evropou a Asií, kromě spotřebního zboží v kontejnerech tu plují i ropné tankery. Z Perského zálivu do Rotterdamu se cesta zkrátila o 42 procent oproti plavbě okolo Afriky.
Zaklíněná loď Ever Given je registrovaná v Panamě a směřovala z Číny do nizozemského Rotterdamu. Provozuje ji tchajwanská firma Evergreen Marine. Incident vysvětlila tím, že poryv silného větru plavidlo strhl ze středu kanálu a loď se zaklínila na mělčině. S uvolněním mají pomoci i bagry.
Americký námořní historik Sal Mercogliano v BBC uvedl, že podobné incidenty jsou velmi vzácné a mohou mít obrovské důsledky pro globální obchod. Tak velká loď ještě v Suezském průplavu na mělčině neuvázla. Pokud by se ji nepodařilo uvolnit, budou se muset vyložit kontejnery se zbožím. Ever Given uveze 20 tisíc kontejnerů a její nosnost je 200 tisíc tun.
Každý den průplav použije v průměru 50 plavidel. Noční můrou pro logistické firmy je to, že blokáda bude trvat delší dobu a zastaví se především dodávky ropy a zkapalněného zemního plynu. Nehoda ukazuje i na rizika stále větších kontejnerových lodí. Naposledy došlo k zácpě v roce 2017, kdy japonská kontejnerová loď narazila na mělčinu kvůli závadě na lodi. Plavidlo ale bylo pomocí remorkérů za několik hodin uvolněno.