Praskne to, nepraskne to? Poměr ceny k zisku ve vysokých desítkách obvykle signalizuje blížící se malér
Každá generace má právo na svůj omyl. Připomínat to, kdykoli se zdá, že praská nějaká bublina, patří k folkloru úplně stejně jako dokazovat, že současná situace je naprosto odlišná, zrovna tohoto typu aktiv se už vůbec žádná bublina netýká a pouze beznadějní investorští staromilci ten rozdíl nevidí. Jak říká staré a moudré přísloví: Nikdo není tak slepý jako ten, kdo nechce vidět, a tak hluchý jako ten, kdo nechce slyšet. Potíž je v tom, že bubliny jsou vidět ve zpětném pohledu velmi dobře, v dostatečném předstihu je však trefí jen málokdo.
Slyšet trávu růst
Když Alan Greenspan jako tehdejší předseda Federálního rezervního systému (americké centrální banky) použil termín nepodložený optimismus („irrational exuberance“) v reakci na rychlý vzestup na akciových trzích, bylo ještě k takzvané „dotcom bublině“ opravdu daleko. Bylo to 5. prosince 1996. Tou dobou Jeff Bezos už prodával rok a půl na internetu knížky, jistěže v papírové podobě, protože první čtečku Kindle uvedl na trh až v roce 2007. Kdo chtěl tehdy něco vyhledat, šel na Yahoo nebo na Netscape Navigator, případně na Explorer, už tehdy mazaně přibalovaný ke každé verzi Microsoft Windows předinstalovaných ve stolním počítači nebo laptopu. Proč? Protože Google si musel na svoje založení ještě skoro dva roky počkat. O nějakém Netflixu nikdo neslyšel, kdo byl in, díval se na HBO. Zakladatel Facebooku Zuckerberg oslavil v roce 1996 teprve dvanácté narozeniny. Označení chytrý telefon poprvé použila švédská firma Ericsson až v následujícím roce, protože iPhone byl na trh uveden až za víc než deset let.
Kouzelná víra v inovace
Greenspan se snažil nadšení tlumit v předstihu, ale zároveň se vžilo přesvědčení, že v případě opravdu výrazného poklesu na trhu zasáhne. Následující léta vedla ke vzniku internetové bubliny s pozoruhodným vzestupem indexu Nasdaq Composite, který v posledních pěti letech 20. století raketově stoupl na víc než pětinásobek. Nasdaq jako první plně elektronický trh lákal právě nové společnosti, které od začátku postavily svůj obchodní model na internetu.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot