Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Všechno se udržet nedá. Aby český venkov přežil, musí se „smršťovat“ chytře

Nejsme sami, kdo řeší rébus, jak udržet „vitalitu“ v regionech, které se vylidňují. Úspěšných návodů není mnoho

Všechno se udržet nedá. Aby český venkov přežil, musí se „smršťovat“ chytře
ilustrační foto | Shutterstock.com

Kdo si dnes vzpomene na to, že spojení mezi břehy Atlantského a Tichého oceánu ve Spojených státech bylo svérázným partnerstvím soukromého a veřejného sektoru? Federální vláda poskytla nejen právo stavby, ale i půjčky na výstavbu, které byly odstupňovány podle složitosti terénu. Co pomohlo rozvoji nejvíc, byly pozemkové granty, kdy „projektové“ železniční společnosti dostaly od vlády i půdu, až dvacet mil čtverečních za každou postavenou míli tratě. Fungovalo to, v letech 1850–1885 se takto zdesetinásobila délka železničních tratí ve Spojených státech, které se staly světovou ekonomickou jedničkou, jíž jsou dodnes.

Z té doby asi pochází rčení „Build it and they will come“, ztělesňující optimistickou představu, že stačí nově osídlené území zasíťovat a o zbytek se postarají samotní osadníci, motivovaní nezměrnou snahou o lepší budoucnost.

Škoda jen, že nevíme, jak bojovat s opačným procesem, tedy s vylidňováním a postupným úpadkem celých regionů.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit