Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Komentář: Churavějící českou ekonomiku inflace opět negativně překvapila

Zejména inflační tlaky ve službách ukazují na další možný růst cen vyšší než jsou tři procenta. S příchodem nového roku a lednovým přeceněním cen soukromého sektoru by mohla inflace dále zvyšovat svoje tempo, píše v komentáři ekonom Kryštof Míšek.

Zejména inflační tlaky ve službách ukazují na další možný růst cen vyšší než jsou tři procenta. S příchodem nového roku a lednovým přeceněním cen soukromého sektoru by mohla inflace dále zvyšovat svoje tempo, píše v komentáři ekonom Kryštof Míšek.

Celý článek
0

Vodafone Nápad roku: Absolutním vítězem je Kardi Ai, následují Lakmoos a RoboTwin

Již 17. ročník nejstarší české startupové soutěže zná své výherce. Nejvyšší příčkou ocenila odborná porota Vlastimila Hrabala z Kardi Ai.

Vodafone Nápad roku: Absolutním vítězem je Kardi Ai, následují Lakmoos a RoboTwin
Výherci soutěže Vodafone Nápad roku 2024: zleva Vlastimil Hrabal (Kardi Ai), Kamila Zahradníčková (Lakmoos) a Ladislav Dvořák (RoboTwin) | foto: koláž Hrot24/archiv Vlastimila Hrabala/Tomáš Novák, Hrot24/Robo Twin

Ten nápad vzešel z nezávazné debaty u sklenky vína. Kardiolog Tomáš Skála a americký podnikatel Stephen Burke tehdy diskutovali o obtížnosti, zdlouhavosti a finanční náročnosti monitorování stavu lidí, kteří trpí srdečními potížemi. Napadlo je proto vytvořit zdravotnický přístroj, který se vejde do dlaně, je pohodlný na nošení a vyhodnocuje záznamy EKG pomocí umělé inteligence. Vznikl tak startup Kardi Ai, který už za dva roky existence zachránil – jen v Česku – přes 220 životů. 

Do startupu postupně přišli další lidé, například jeho nynější provozní ředitel Vlastimil Hrabal. A právě jeho teď odborná porota soutěže Vodafone Nápad roku ocenila nejvyšší příčkou. „Například arytmií, která může vést k srdečnímu selhání, mozkové mrtvici nebo brzkému nástupu demence, trpí jen v Česku přes půl milionu – a asi třetina o tom neví, protože nezažívají žádné potíže,“ říká Hrabal.

Právě zdravotnictví se podle Martina Kešnera, partnera investičního fondu J&T Ventures a zakladatele soutěže, ukazuje jako další silná oblast českých inovátorů – podobně jako kyberbezpečnost, podnikový software nebo herní byznys. „Obzvlášť ve spojení s umělou inteligencí, kde jsou tuzemské firmy technologicky velmi silné. Již počtvrté vyhrál Vodafone Nápad roku právě zdravotnický projekt,“ upozorňuje. 

Loňský vítěz MAIA.Labs pomocí umělé inteligence urychluje a zpřesňuje endoskopická vyšetření. O rok dříve triumfoval Carebot, který rovněž s využitím AI pomáhá lékařům lépe rozumět tomu, co se nachází na rentgenových snímcích. V roce 2021 pak zvítězil Aireen, jehož prostředek poskytuje neinvazivní a bezbolestný screening chronických diagnóz založený na fundus snímcích sítnice oka. 

Druhá příčka letos připadla Kamile Zahradníčkové, která Hrotu nedávno poskytla velký rozhovor a objevila se i v našem magazínu v rubrice „Tým snů“. Její startup Lakmoos automatizuje průzkumy a vytvořil 10 milionů digitálních Čechů, kteří odpoví na každý průzkum a nikdy se nenaštvou. Firmy si tak díky tomuto nástroji mohou v podstatě ihned vyhotovit průzkum veřejného mínění, a to za zlomek ceny a času klasických dotazníkových šetření.

„Úplně v základu: děláme predikci čísel, ne písmen nebo slov. To znamená, že máme jiné analytické přístupy než jazykové modely jako třeba ChatGPT. Spojujeme data jinak – a máme přesnější predikce,“ vysvětluje pětadvacetiletá podnikatelka. Teď se chystá novinka: Lakmoos 2.0. V tomto expertním režimu platforma v dotaznících nabídne i zdůvodnění, proč digitální respondenti odpověděli tak, jak odpověděli – a firmy se na důvody budou moci ještě doptávat.

Třetí místo putuje Ladislavu Dvořákovi a jeho společnosti RoboTwin, která vyvíjí rychlá zařízení pro robotizaci výroby. Pracovníkům umožňuje učit roboty bez programování, a to rychle a flexibilně. Díky takzvanému no-code robotics řešení pomáhá automatizovat i tam, kde to dosud nebylo možné. 

„Automatizace dnes proniká do všech oblastí života, a i díky mladým českým firmám má každý k dispozici špičkové technologie i nejnovější poznání. Lidé mohou být sami sobě lékařem, firmy vývojářem. Je nesmírně inspirativní sledovat, jak chytře startupy využívají nové globální příležitosti,“ uvádí Viktoria Korabelnikova, obchodní ředitelka pro ICT služby ve Vodafonu. 

Vítězný tým si teď odnáší 300 tisíc korun, dalších 100 tisíc získal za vítězství v kategorii Kooperativa Bezpečnost má zelenou. Mezi oceněné projekty byly také rozděleny věcné ceny v hodnotě téměř sedmi milionů korun. Všichni účastníci mají navíc šanci získat investici ve výši až 50 milionů korun. Titulem Huawei Startup roku 2024 se pak může pochlubit Infigy Lukáše Caldra a Jiřího Šizlinga. Jejich chytrá energetická platforma pro domácnosti řídí fotovoltaiku, bojler, tepelné čerpadlo či nabíjení elektroauta.

Vodafone Nápad roku je nejstarší startupová soutěž v České republice a na Slovensku, která již od roku 2007 slouží jako finanční a kreativní injekce pro nové projekty nadějných podnikatelů. Dosud jí prošlo přes 2500 projektů, které získaly investice za téměř půl miliardy korun. Zúčastnit se může jakákoli firma, jejíž produkt či služba není na trhu déle než dva roky. Cílem je nejen objevovat další zajímavé produkty, ale také mladé podnikatele vzdělávat, motivovat a pomáhat jim s uvedením na trh a následnou expanzí.