Na popelnice s vrtulníkem či bojovým letounem. Vídeňští popeláři čelí kritice za luxus
Popeláři rakouského hlavního města čelí kritice kvůli nehospodárnosti. V uplynulých letech si pořídili solidní sbírku veteránů včetně dvou letadel české výroby.
Zkratka MA 48 je mezi Vídeňany pojem, který zná každý obyvatel rakouského hlavního města. Pod kódovým označením se skrývá oddělení magistrátu číslo 48 neboli popeláři. Vysoká známost má však svou cenu, která není malá. Výdaje na propagaci jsou aktuálně terčem kritiky opozičních politiků a předmětem šetření úřadů.
Účetní dvůr, tedy kontrolní organizace města, se zaměřil na výdaje mezi lety 2017 a 2019. Z kontroly vyplynulo, že popeláří disponují vzhledem ke své činnosti neobvyklým vozovým, ale i leteckým parkem. Ten se vedle běžně používané techniky skládá i z 38 veteránů. Vedle historických popelářských aut a čisticích vozů jde i o stroje, které s odvozem odpadu nijak nesouvisí.
Mezi nimi je třeba známý český bojový letoun L-29 Delfín, stejně jako populární Čmelák Zlín Z-37, který našel uplatnění hlavně jako práškovací letadlo. Dále pak mají popeláři k dispozici vrtulník Bristol Sycamore 171, který britské letectvo využívalo k záchraným i protiponorkovým operacím, klasické londýnské taxi, dvě historické limuzíny, trabant nebo polní kuchyni.
Sbírka přišla popeláře poměrně lacino, náklady na pořízení vyčíslil účetní dvůr pouze na 27 783 eur, tedy asi 700 tisíc korun. Právě „Čmelák“ v ceně 6712 eur byl nejdražším kouskem. Následná údržba však podle kontrolorů stála popeláře 367 tisíc eur.
Pouze kuchyně a další čtyři vozidla jsou provozuschopné a popeláři se s nimi účastnili přehlídek veteránů ve městě. Neobvyklá sbírka našla uplatnění hlavně při výuce učňů, kteří se v rámci praxe podílejí na jejich restaurování. To má zvýšit atraktivitu povolání, učni prý práci na strojích hodnotili velmi pozitivně. I proto není verdikt kontrolorů nijak zdrcující. V zásadě doporučují popelářům jen lépe vést účetnictví, trochu více šetřit a vzhledem k velikosti zvážit i redukci své sbírky.