Software se naučil za odpoledne hrát šachy lépe než lidé za 1500 let. Výsledkem je nečekaná nuda
Jonathan Schaeffer nevěděl, co počít. Profesor kybernetiky na kanadské University of Alberta strávil většinu své kariéry vývojem šachového softwaru, přičemž jeden z jeho programů byl v osmdesátých letech chvíli považován za nejvýkonnější na světě. Byl součástí týmu z IBM, jenž vyvinul Deep Blue, počítač, který v roce 1997 slavně porazil nejlepšího hráče (nejen) své doby Garryho Kasparova. Navíc je sám šachovým mistrem. Zkrátka, když hraje počítač šachy, málokdo na světě je v té situaci více doma než právě Schaeffer.
A přesto – tento kyberšachový mág seděl nad elektronickou šachovnicí univerzitní budovy na londýnském King’s Cross a nevěřil svým očím. Před sebou měl rozehranou jednu ze stovky partií, v nichž měřil síly Stockfish 8, špičkový šachový software své doby, s programem AlphaZero od Googlu. Google hrál bílými a nevedl si nijak dobře; černý Stockfish měl dobrou obrannou pozici, a dokonce výraznou materiální převahu, klíčový parametr šachové partie.
Nesmyslná oběť
Ano, čekáme na chvíli, kdy někdo řekne, že bílý by v šachu neměl mít automatickou výhodu jen díky barvě povrchu. Až to přijde (a dlouho to trvat nebude, věřte), bude to něco, co svět do té doby neviděl. Tentokrát se však stalo něco jiného, co svět ještě neviděl, a navíc to bylo důležité.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot