Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Ujíždí tvůrcům Clash of Clans vlak? Teď chtějí víc riskovat

Finskému hernímu studiu Supercell se zatím nedaří zopakovat úspěch svého mobilního hitu Clash of Clans. Jen těžko vychází z vlastního stínu. Proto chtějí být vývojáři v následujících měsících odvážnější, alespoň pokud jde o nápady na nové tituly.

Ujíždí tvůrcům Clash of Clans vlak? Teď chtějí víc riskovat
Clash of Clans. | Supercell/Tencent

Clash of Clans, hra z roku 2012, je dodnes jedním z nejhranějších titulů na mobilních telefonech. Měsíčně má celosvětově kolem 75 milionů hráčů, a i když je v základu zdarma, díky šikovné monetizační politice vydělala již přes sedm miliard dolarů. Svým tvůrcům, finskému studiu Supercell, zajistila pohádkové bohatství. Úspěch malého finského studia samozřejmě zaujal významné hráče na trhu.  V roce 2016 proto Supercell koupil čínský gigant Tencent. Tehdy byla firma ceněna na deset miliard dolarů.

Jenže se ukázalo, že Finové nejsou příliš silní, pokud jde o masovou produkci nových her. Celkem vydali jen pět titulů. Každý z nich ale vydělal víc než miliardu dolarů. Vývojáře prý komerční úspěch těší, zároveň je však v mnohém svazuje. Ve vzácném rozhovoru pro deník Financial Times to nyní sdělil Ilkka Paananen, šéf studia. Hovoří o velkém tlaku, který vývojáři pociťují. Nikdo jim prý již nevezme, že stáli za vývojem obrovského hitu. „Jenže teď cokoli uděláme, je s ním srovnáváno,“ říká Paananen a ukazuje na fenomén Clash of Clans.

Studio se prý snaží, aby na trh uvedlo jen skutečně kvalitní a zábavné hry. To je důvodem, proč se hráči dostanou jen k jednotkám jejich titulů. Jenže – konkurence nespí. Právě naopak. A rychlost, s jakou chrlí na dominující prodejní platformy Google Play (pro Android) a Apple Store (pro iOS), čím dál více akceleruje.

A v tomto ohledu bude na trhu rušno ještě víc. Poté, co od regulátorů dostal zelenou prodej herního molochu Activision Blizzard firmě Microsoft, se obecně očekává větší aktivita tohoto herního titána na poli mobilních titulů. Budoucnost je nejistá. Jak uvádí Financial Times, transakce se uskutečnila za situace, kdy tento trh poprvé od započnutí éry chytrých telefonů klesá. Datová společnost Newzoo uvedla, že celosvětové tržby z mobilních her klesly v roce 2023 na 90,5 miliardy dolarů. To je o 1,4 % méně než před rokem.

Clash of Clans, oficiální video.

Ale zpátky k Finům. Ti si prý „přetlak“ titulů na mobily uvědomují. Ze své dosavadní tvůrčí strategie však chtějí ustupovat jen částečně. „Chceme si udržet vysoký standard kvality,“ zdůvodňuje Paananen. To prý znamená, že ačkoli by čínští vlastníci samozřejmě uvítali více vyprodukovaných hitů, značná část projektů nakonec skončí v koši. „Mnoho jiných společností by ty hry klidně vydalo. My nikoli,“ říká. Zároveň však upřímně dodává, že toto rozhodování „hodně bolí.“

Podle Paananena je však nyní čas na to, aby studio více riskovalo. Pokud prý chtějí překonat úspěch Clash of Clans - což chtějí -, nemohou si dovolit ustrnout na místě. „Pokud nebudeme ještě více riskovat, nepodaří se to. Jde o všechny druhy rizik. Neměli bychom se zaseknout v předchozích žánrech, měli bychom zkoušet další žánry. A vymýšlet nové."

Supercell vydali poslední hru v roce 2018, jednalo se o titul Brawl Stars. Nejnovější titul Clash Mini je stále ve fázi beta testování. Paananen je však optimistický. „Opravdu jde o to, zda jsou nejlepší časy za námi, nebo před námi. Jsem naprosto přesvědčen, že jsou před námi. Chci vybudovat něco jako Nintendo. Značku, co vydrží sto let. Na této cestě jsme stále ještě na začátku."

Tržby finského studia v roce 2023 činily 1,7 miliardy dolarů, což znamená meziroční pokles o čtyři procenta. Zaměstnává přes 500 lidí.

Clash of Clans

Hra na mobilní telefony, nově je k dispozici i pro počítače prostřednictvím Her Google Play. Titul se odehrává ve fantasy světě, kde je hráč náčelníkem vesnice. Princip hry je postavit si vlastní vesnici s využitím zdrojů získaných z útoku na vesnice jiných hráčů nebo získání zdrojů ve vlastní vesnici. K útoku hráči vycvičují různé vojáky. Hlavními zdroji jsou zlato, elixír a temný elixír. Hráči se mohou spojit a vytvořit spolu klany, kde může být až padesáti lidí. Zde se pak mohou společně účastnit klanových válek, dávat a přijímat vojáky a povídat si mezi sebou pomocí klanového chatu.

Hra funguje na modelu free to play, tedy je zdarma, ovšem je možné pomocí takzvaných mikrotransakcí nakupovat herní měnu a urychlovat tak vývoj nebo přinášet jiné, další výhody.

Zdroj: Wikipedia