Zdravotnictví v propasti. „Už dochází čas. Chce to privátní pojištění a zavřít část nemocnic,“ říká respektovaný lékař

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Celý článek
0

Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tvoji starou přetvoří na novou. Volvo sází na recyklaci baterií elektroaut

Automobilka Volvo a gigant na výrobu baterií CATL se spojují. Staré baterie z elektromobilů přemění na nové. 

Tvoji starou přetvoří na novou. Volvo sází na recyklaci baterií elektroaut
Volvo EX30 | foto T.iLiev / Shutterstock.com

Automobilka Volvo pokračuje ve své „dekarbonizaci“. Čerstvě uzavřeným partnerstvím s čínským výrobcem autobaterií CATL chce snížit uhlíkovou stopu elektromobilů recyklací klíčových materiálů baterie. Poslední auto s naftovým motorem opustilo výrobní linku Volva minulý měsíc. Od toho okamžiku se automobilka dívá směrem k čistší budoucnosti.  

Minulý rok byl pro Volvo „klíčovým mezníkem“, tak mluví generální ředitel Jim Rowan a není divu. Volvo prodalo v roce 2023 více než 113 tisíc zcela elektrických vozidel, což je o 70 procent meziročně více. Elektrické automobily pak tvořily loni 16 procent z celkového počtu prodaných vozidel Volvo a analytici očekávají, že tento rok procento poroste. Podle Rowana, který mluvil s agenturou Reuters, se posun čeká díky postupnému náběhu nových modelů na trh. Hodně si značka slibuje od cenově dostupného EX30. To v USA začíná na ceně 35 tisíc dolarů (cca 820 tisíc korun).  

Malý model už ovlivňuje prodej. Volvo v březnu prodalo 18 021 elektromobilů, což je nárůst z 12 621 v předchozím roce. A zcela elektrické vozy pak v březnu tvořily už 23 procent celkových prodejů Volva. Automobilka přitom očekává, že elektroauta budou do konce příštího roku tvořit 50 procent všech prodaných aut.  

Rostoucí prodeje elektromobilů ovšem přináší i nutnost dosloužilé baterie kvůli nižší účinnosti vyřadit. A Volvo hledá způsob, jak je dál využít.  Proto se spojilo s klíčovým výrobcem autobaterií CATL. Čínský gigant se zaměřuje na výrobu a vývoj baterií, systémů pro skladování energie a systémů pro správu baterií.  

Spojení Volvo a CATL má zásadně posunout recyklaci starých a vyřazených baterií z elektromobilů. Ty se budou muset rozebrat tak, aby bylo možné využít více než 90 procent klíčových materiálů, jako jsou nikl, kobalt, lithium a další. Tyto materiály použije CATL k výrobě dalších nových baterií pro Volvo, které jimi osadí svoje elektrická vozidla. Mimochodem, obě fabriky už spolu zkušenosti mají: Volvo a CATL podepsaly dlouhodobou dohodu v roce 2019 na dodávku baterií pro elektrické modely Volvo a Polestar. 

Volvo si klade za cíl snížit emise CO2 u jednoho vyrobeného auta v průměru o 75 procent do roku 2030, což je velmi ambiciózní plán. Ve své výroční zprávě za loňský rok společnost uvedla, že snížila průměrné emise CO2 na vozidlo o 20 procent ve srovnání s rokem 2018.