Komentář: Proč Česko nedokáže proměňovat investice v ekonomický růst

Je to velká záhada: Česko je papírově plné investic, ale mezi tygry se rozhodně počítat nemůže. Kde je zakopán pes?

Je to velká záhada: Česko je papírově plné investic, ale mezi tygry se rozhodně počítat nemůže. Kde je zakopán pes?

Celý článek
0

OMV vyhrála arbitráž nad Gazpromem. Rusové utnuli dodávky plynu

Rakouská energetická skupina OMV nechce platit Gazpromu za zemní plyn, aby získala zpět finanční odškodnění, jež požaduje po ruské státní firmě a nároky potvrdila i mezinárodní arbitráž. Gazprom od soboty zastavil dodávky plynu do Rakouska.

Rakouská energetická skupina OMV nechce platit Gazpromu za zemní plyn, aby získala zpět finanční odškodnění, jež požaduje po ruské státní firmě a nároky potvrdila i mezinárodní arbitráž. Gazprom od soboty zastavil dodávky plynu do Rakouska.

Celý článek
0

Ruské námořnictvo devastuje Kaspické moře. Pláže jsou pokryty ropou a mrtvými tuleni

Námořnictvo Ruské federace používá Kaspické moře nejen k vojenským cvičením, ale také k raketovým útokům na Ukrajinu. Podle místních obyvatel a rybářů tím ale zásadně trpí kvalita vody. Ohroženy jsou celé ekosystémy.

Námořnictvo Ruské federace používá Kaspické moře nejen k vojenským cvičením, ale také k raketovým útokům na Ukrajinu. Podle místních obyvatel a rybářů tím ale zásadně trpí kvalita vody. Ohroženy jsou celé ekosystémy.

Celý článek
0

Středočeský organizátor dopravy zavede poptávkovou dopravu, podepsal spolupráci se CITYA

Takzvaná poptávková doprava je koncept dopravy, která nepracuje s fixními trasami, jízdními řády nebo časy jako klasická linková doprava. Umožňuje zcela dynamickou tvorbu tras, které jsou vytvořeny na míru cestujícím podle jejich skutečné poptávky.

Středočeský organizátor dopravy zavede poptávkovou dopravu, podepsal spolupráci se CITYA
Nedávno CITYA podepsala také smlouvu s Regionálním organizátorem Pražské integrované dopravy na modelování bezbariérové a seniorské dopravy v hlavním městě.

Tento doplňkový způsob veřejné dopravy úspěšně funguje v mnoha evropských zemích a pro jeho úspěch hrají zásadní roli moderní technologie. Ty mají na starosti sběr a zpracování poptávek od cestujících a jejich přeměnu v konkrétní optimalizované trasy, a to vše v reálném čase. Objednávání cest a plánování tras zajistí plně automatická dohledová aplikace založená na umělé inteligenci. 

„Snažíme se přejímat tu nejlepší praxi z vyspělých integrovaných systémů v Evropě a poptávková doprava je koncept, který je v moderních západních zemích využíván. Podpisem tohoto memoranda s technologickou společností CITYA dáváme jasně najevo, že chceme mimo jiné prosazovat změny, které povedou k možnosti zavedení poptávkové dopravy v tzv. plně dynamickém modelu v závazku veřejné služby,“ uvedl Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.  

„IDSK chce pomocí operativní hromadné dopravy na Českobrodsku zkvalitnit život lidem a zároveň ušetřit náklady na provoz veřejné dopravy. To dnes nejde bez dat a nejmodernějších technologií. CITYA díky svému know-how a technologiím zkracuje dobu cestování a zvyšuje komfort cestujících. V případě Českobrodska pomůžeme s tím, aby se především večer dostali místní pohodlně a rychle domů z vlakového nádraží a mohli díky tomu ráno nechat auto doma. Právě návazná autobusová doprava je zde problém. Mám radost ze spolupráce s jedním z největších organizátorů veřejné dopravy v České republice,” říká Dominik Janík, ředitel start-upu CITYA, který spolupracuje s desítkami měst a krajů v České republice, Polsku a na Slovensku.  

Nedávno CITYA podepsala také smlouvu s Regionálním organizátorem Pražské integrované dopravy na modelování bezbariérové a seniorské dopravy v hlavním městě. Expanduje také do USA, kde v Texasu pomáhá s dopravní obsluhou místnímu dopravnímu podniku i univerzitě.   

Rada Středočeského kraje podpořila záměr pilotního zavedení poptávkové veřejné dopravy jako doplňku či alternativy ke klasickým linkovým autobusům v únoru letošního roku. Tento pilotní projekt pomůže rozšířit nabídku veřejné dopravy zejména ve večerním časech v oblastech, kde již není efektivní provoz běžného autobusu s fixní trasou a jízdním řádem. Jako vhodná lokalita pilotního provozu poptávkové dopravy bylo vybráno okolí Českého Brodu s kvalitním železničním napojením na Prahu, ale s chybějící návaznou autobusovou dopravou ve večerních hodinách. Do pilotního projektu budou zapojeny dva mikrobusy, které si cestující bude moct objednat pro dopravu do okolních obcí pomocí mobilní aplikace PID Lítačka či telefonické linky. Pilotní projekt bude spuštěn v druhé polovině letošního roku.