Loňský rok byl z pohledu pražských developerů mimořádně úspěšný. Během dvanácti měsíců prodali bezmála 7,5 tisíce nových bytů, což bylo nejvíc v novodobé historii. Pozitivní ohlasy vzbudila i zpráva, že loni úřady v hlavním městě vydaly stavební povolení pro výstavbu dalších 9 698 bytů. I to je rekordní počet.
Dlouhé roky zablokovaná Praha se tak dostala na žádoucí trajektorii: podle odhadů je potřeba pro nasycení velké poptávky po bydlení postavit ročně na 10 tisíc bytů. A ideálně ještě víc.
Sami developeři ale nadšení krotí. Už nyní prý staví na horní hranici svých možností a kapacity na další zvýšení produkce ani při větší vstřícnosti stavebních úřadů už téměř neexistují. „Aktuální počty zahájených bytů jsou fakticky limitní z hlediska kapacit stavebních společností. Nejsou lidé. A není materiál, nebo je tak drahý, že nedává ekonomický smysl projekty realizovat,“ upozorňuje ředitel Asociace developerů Tomáš Kadeřábek.
Developerské a stavební firmy se s problémem zdražujících materiálů a růst cen stavebních prací potýkají už od loňského roku. Kvůli problémům v dodavatelských řetězcích i boomu stavebnictví po problémech s pandemií byl na trhu nedostatek dřeva, cihel nebo izolačních materiálů. Později ke zdražování přispěly také náklady výrobců stavebnin kvůli prudce zdražujícím energiím. Ceny tak rostly především od poloviny roku o desítky procent.
Situaci podle developerů nepomáhá ani velký objem veřejných zakázek, do nichž vláda během pandemie pumpovala rekordní sumy peněz. „Jakkoli je nutné ocenit, že se staví více dálnic a silnic, více se opravuje, investuje se do železnice a do dalších oblastí, z pohledu developmentu to znamená dedikaci vyššího počtu pracovních sil, kapacity stavebních materiálů, ale třeba také techniky právě tímto směrem,“ vysvětluje Kadeřábek.
Výsledkem podle něj Asociace developerů je stav, že se do soutěží na výstavbu bytových domů, kanceláří či logistických objektů hlásí minimum společností. „Běžné jsou případy, kdy developer nemá možnost vybírat, protože v soutěži má jen jednu nabídku,“ dodává Kadeřábek.
Problémy nakonec mohou vyústit do situace, kdy ani sebevětší počet stavebních povolení nepovede k větší rezidenční výstavbě. „Často čteme o tom, že se téměř zastavila produkce automobilů, protože chybí komponenty pro jejich realizaci. Celý development se řítí do podobné propasti: je možné, že bude větší množství povolených projektů, ale nebude je mít kdo postavit, a z čeho,“ uzavírá ředitel Asociace developerů.