Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Stát loni na dálničních známkách utržil 6,49 miliardy. O 11 procent více než v roce 2022

Největší zájem byl o desetidenní dálniční známky – prodalo se jich zhruba 4,2 milionu. Řidiči si kromě toho koupili více než 3,2 milionu ročních vinět. Měsíčních bylo 874 tisíc.

Stát loni na dálničních známkách utržil 6,49 miliardy. O 11 procent více než v roce 2022
česká dálnice, ilustrační foto | Shutterstock.com

Řidiči v České republice loni za dálniční známky zaplatili 6,49 miliardy korun, meziročně o téměř 11 procent více. V roce 2022 stát vybral 5,85 miliardy korun. Vzrostl také celkový počet prodaných vinět, a to téměř o 13 procent na 8 331 877 kusů. Na dotaz ČTK to dnes uvedl státní podnik Cendis, který prodej elektronických dálničních známek spravuje. Podnik očekává vyšší prodeje i v letošním prvním čtvrtletí, a to kvůli zdražení dálničních známek od 1. března.

Od zavedení elektronické dálniční známky v prosinci 2020 se podle ředitele Cendis Jana Paroubka prodej dálničních známek každoročně zvyšuje zhruba o milion prodaných kusů. "Na dosud nejvyšších ročních prodejích v roce 2023 se mimo jiné významně podílel prosinec 2023, kdy bylo prodáno o 117 procent více ročních dálničních známek než v prosinci předchozího roku," řekl. V prosinci bylo možné odložit při nákupu známek jejich platnost až o 90 dní. Od 1. ledna se doba odkladu snížila na 30 dní.

Nejprodávanější byly podle podniku loni desetidenní viněty, které tvořily zhruba polovinu všech prodaných známek. Prodalo se jich 4 246 121, zhruba o půl milionu více než předloni. Ročních dálničních známek se prodalo 3 211 487, meziročně asi o 289 tisíc více. Vzrostl také počet prodaných měsíčních známek, a to téměř o 90 tisíc na 874 269.

Roční dálniční známka od března zdraží z 1500 na 2300 korun, desetidenní kupon zlevní o 40 korun na 270 korun a měsíční bude stát 430 korun místo 440. Ministerstvo dopravy také zavede jednodenní dálniční známku, která bude stát 200 korun.

Stát si od zdražení roční známky slibuje vyšší příjmy. Podle ředitelky sekce pro správu finančních zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Lucie Bartákové stát za letošní rok odhaduje kvůli vysoké pravděpodobnosti využívání odložení platnosti známky navýšení příjmu o 600 milionů korun. "V roce 2025 by už mohlo jít o navýšení příjmu o 2,5 miliardy oproti výběru z roku 2022," řekla.

Ročních dálničních známek se od 1. do 27. února v Česku prodalo meziročně o 43,6 procenta více, uvedl dnes také Cendis. Před zdražením jich tak řidiči koupili 547 350, loni ve stejném období jich bylo 381 077.