„Věřím, že ještě letos otevřeme další balkánský trh. Jiří Šmejc je člověk na expanzi, má to v sobě a jeho podpora je v tom klíčová,“ říká Radim Haluza, někdejší ředitel Fortuna Entertainment Group, který čtvrtým rokem řídí největší chorvatskou sázkovou kancelář SuperSport. Ta patří do Šmejcovy skupiny Emma Capital a je dnes bezpochyby jejím nejhodnotnějším byznysem.
Vždyť hrubý provozní zisk (EBITDA) se za čtyři roky, co firma Čechům patří, zvýšil z padesáti na 81 milionů eur v loňském roce. A pro letošní rok management počítá dokonce s překonáním hranice devadesáti milionů eur, zhruba 2,2 miliardy korun. Hodnota firmy tedy jistě převyšuje dvacet miliard korun.
Společnost v roce 2018 ovládla Sazka Group Karla Komárka a Jiřího Šmejce. V chorvatském lídrovi získala většinový podíl a firmu manažersky převzala. Obchod tehdy celou firmu podle neoficiálních informací ocenil na 300 až 350 milionů eur. Třetinu si tehdy ponechal tamní byznysmen a zakladatel společnosti Danko Ćorić.
Když se o rok později čeští miliardáři rozcházeli, chorvatská firma zůstala jako jediná část herní skupiny u rodáka z Karlových Varů a někdejšího společníka Petra Kellnera. Jeho Emma Capital navíc letos dokoupila i zbytek společnosti a Ćoriće nadobro vyplatila.
„Když jsme přišli, zakladatel a vlastník v jedné osobě řídil firmu jako mikromažer. Věděl o každé faktuře ve firmě, všechno řešil osobně. To je ve společnosti, která začala dělat EBITDA zisk padesát milionů eur, něco nepředstavitelného,“ vysvětluje Haluza, který po svém příchodu do Chorvatska začal zdejší rodinnou společnost transformovat v moderního digitálního hráče.
Pozice SuperSportu se v mnohém podobá českému Tipsportu. Ten má také všechny znaky provinční firmy, která ale z pohledu ekonomického výtlaku a podílu na trhu dominuje. V obou zemích sázkové jedničky přitom ostřeluje česká sázková kancelář Fortuna, která v Chorvatsku působí skrze společnost PSK.
Zároveň dodává, že jeho ambicí nebylo z firmy dělat korporaci. „Byl by to příliš velký skok, a navíc špatným směrem. Kousek po kousku jsme firmu začali rozvíjet, nastavili procesy, spustili vývoj vlastní platformy na online, začali s pokročilým marketingem, ale vše tak, abychom tu brutální efektivitu nepoškodili,“ vyjmenovává Haluza. Loni například firma podepsala tříleté partnerství s kultovním Hajdukem Split a od příští sezony bude partnerem celé fotbalové ligy.
IT tým se z původních dvaceti osob rozrostl na devadesát, centrála v Záhřebu má dnes zhruba 200 lidí, zatímco dříve jich tam bylo kolem šedesáti. Haluza naopak prosekal pobočky, kde se počet zaměstnanců snížil. Celkem firma zaměstnává asi 1100 lidí. Společnost dnes tvoří 88 procent tržeb z onlinu, zatímco z pobočkové sítě jen dvanáct. Ještě před pěti lety to bylo půl na půl.
V byznysových kuloárech se však zároveň šeptá o zájmu některých velkých herních skupin z britských ostrovů. Podobné spekulace ale zatím Haluzu nechávají v klidu. „Expanze bude určitě kapitálově náročná, vstup partnera by tak za určitých okolností dával smysl. Ale to je předčasná úvaha,“ říká na dané téma odchovanec skupiny Penta, který kromě Fortuny pracoval také na jejím úspěšném projektu polské Žabky.