Pád z útesu. Největší investiční banky světa se stahují z Číny, protože prodělávají

Dělat v Číně byznys a vydělávat tam peníze jsou dvě odlišné věci, přičemž prvně jmenovaná je podstatně snadnější než ta druhá. Západní kapitál to teď znovu poznává 

Dělat v Číně byznys a vydělávat tam peníze jsou dvě odlišné věci, přičemž prvně jmenovaná je podstatně snadnější než ta druhá. Západní kapitál to teď znovu poznává 

Celý článek
0

Glosa: Zlaté Bulharsko aneb Cestujte, dokud to jde

Hlavní analytik Hrotu Mirek Zámečník vzpomíná, jak Češi „dovolenkovali“ dříve a kolik je to ve srovnání s dneškem stálo

Hlavní analytik Hrotu Mirek Zámečník vzpomíná, jak Češi „dovolenkovali“ dříve a kolik je to ve srovnání s dneškem stálo

Celý článek
0

Situace už je neúnosná. Známý slum v indické Bombaji čeká rozsáhlá přestavba

Indický slum Dharaví, známý z oscarového filmu Milionář z chatrče, projde radikální proměnou. Na přestavbu jednoho z nejhustěji obydlených míst na světě by měl dohlížet miliardář Gautama Adani, který dokonce v roce 2022 na krátko sesadil Jeffa Bezose z druhé příčky žebříčku nejbohatších lidí světa.

Indický slum Dharaví, známý z oscarového filmu Milionář z chatrče, projde radikální proměnou. Na přestavbu jednoho z nejhustěji obydlených míst na světě by měl dohlížet miliardář Gautama Adani, který dokonce v roce 2022 na krátko sesadil Jeffa Bezose z druhé příčky žebříčku nejbohatších lidí světa.

Celý článek
0

Rivian: Elektroauta dokážeme vyrábět se ziskem. Volkswagen mu uvěřil. Vy také?

Automobilka Rivian si věří. Podle svého ředitele Roberta Scaringeho bude do konce roku 2024 schopna snížit výrobní náklady svých elektromobilů až o pětinu. Kvůli tomu už Rivian přestavil továrnu a redesignoval svá vozidla tak, aby to pomohlo v cestě k ziskovosti. Plánu věří i německý koncern Volkswagen, který do Rivianu investuje až pět miliard dolarů. 

Rivian: Elektroauta dokážeme vyrábět se ziskem. Volkswagen mu uvěřil. Vy také?
Rivian R1T | foto Frank Briend / Shutterstock.com

Akcie Rivianu po této zprávě vzrostly o 23 procent; tento krok je obecně považován za projev důvěry – právě po spojení s Volkswagenem se očekává, že Rivianu se opravdu podaří náklady výrazně snížit. 

Scaringe uvedl, že materiálové náklady na jeho levnější a menší vozidla R2 budou dokonce o 45 procent nižší než u vlajkových vozidel R1. „Disciplína v oblasti elektroniky bude představovat jednu z největších úspor nákladů u R2 ve srovnání s R1,“ řekl Scaringe na prvním investorském dni společnosti od vstupu na burzu v listopadu 2021. 

Rivian se nebojí riskovat – v dubnu zavřel na tři týdny svou továrnu v americkém Illinois, aby zjednodušil výrobní proces a především odstranil více než 500 dílů z vozidel ve snaze učinit je levnějšími na výrobu. Podobná opatření už loni pomohla Rivianu snížit materiálové náklady o 35 procent u elektrických dodávek, poznamenal Scaringe.  

Automobilka podporovaná technologickým gigantem Amazon ještě letos v prvním čtvrtletí podle agentury Reuters vykázala velkou ztrátu, v přepočtu neskutečných 39 tisíc dolarů na každém prodaném autě, ale nyní je přesvědčena, že už ve čtvrtém čtvrtletí dosáhne svého prvního čtvrtletního hrubého zisku. 

Aby ušetřil, plánuje Rivian začít vyrábět model R2 ve své stávající továrně v Illinois místo plánovaného závodu v Georgii. Společnost také přehodnocuje smlouvy s dodavateli a vyrábí některé díly interně, aby lépe kontrolovala náklady. Prezentace společnosti během investorského dne také představila pět nových modelů, přičemž tři vozidla spadají do kategorie „dostupných“, i když v elektromobilitě je tento pojem poměrně zavádějící. Poptávka po elektromobilech totiž oslabila zejména kvůli tomu, že zákazníci volí levnější hybridní vozidla. Zpomalení zasáhlo i lídra trhu, Teslu, která za letošní rok pravděpodobně zaznamená svůj první meziroční pokles prodejů.  

Výrobci elektromobilů včetně Tesly proto snižují ceny, využívají státní pobídky a představují levnější modely, aby podpořili své prodeje. Rivian je přitom v mnohem silnější pozici než většina startupů vyrábějících elektromobily. Někteří konkurenti, jako například Fisker, už dokonce vyhlásili bankrot. V dlouhodobém horizontu chce Rivian na hrubé ziskové marži mít 25 procent, nechala se slyšet finanční ředitelka Claire McDonoughová.