Řadoví obyvatelé Spojeného království mají těžkou hlavu z toho, jak dovezou děti do školy, dojedou si do supermarketu pro velký nákup nebo zda si v případě nutnosti musí objednat taxi, aby se dostali do nemocnice.
Problém je v tom, že část čerpacích stanic nemá benzin a naftu, protože chybějí řidiči cisteren, kteří pumpy zásobují. I když se má situace podle vlády Jejího Veličenstva rychle zlepšit, v Londýně a jeho okolí byly ze sedmi stanic otevřené jen dvě, zaznamenali reportéři agentury Reuters. Asociace prodejců pohonných hmot tvrdí, že bez paliva je stále 27 procent z více než osmi tisíc pump v celém království.
Ani nasazení 150 vojáků s cisternami problémy v dodávkách nevyřešilo. Podle asociace silniční přepravy v zemi chybí dokonce sto tisíc kvalifikovaných řidičů nákladních vozů. Ještě před krizí spojenou s covidem to bylo šedesát tisíc.
Johnson: Není to brexitem
Premiér Boris Johnson ale odmítá, že je problém v odchodu Británie z Evropské unie, ke kterému došlo na konci ledna 2020. Komplikace řeší podle něj i ostatní země, jako je Francie, Německo nebo Polsko. Nicméně podle statistik odešla po brexitu řada řidičů z východní Evropy zpět na kontinent. Mezi letošním a loňským březnem to bylo šestnáct tisíc řidičů, uvedla BBC.
Další chybějí kvůli tomu, že se během pandemie covidu nevydávala nová řidičská oprávnění, celkem pro čtyřicet tisíc uchazečů. Další lidé odešli do důchodu a mladí nechtějí práci, která vyžaduje pevné nervy a odříkání – musíte celé hodiny stát v zácpách bez možnosti jít na toaletu –, dělat. V průměru je britským řidičům kamionů 55 let.
I když vládní politici zdůrazňují, že problém s řidiči má celá Evropa, v největší evropské ekonomice, v Německu, se fronty nespokojených řidičů u čerpacích stanic netvoří. „Tento jev je v Německu neznámý,“ odmítl manažer asociace průmyslu s pohonnými hmotami Christoph Bender problémy s logistikou v jeho branži. Německému trhu samozřejmě pomohly i odchody východoevropských řidičů z britských ostrovů. Každým rokem zde odejde do důchodu 35 tisíc šoférů, nových přijde okolo patnácti tisíc.
Ceny pohonných hmot rostou
Nicméně i „britský faktor“ přispěl k tomu, že čerpací stanice na kontinentu zvyšují ceny pohonných hmot, protože poptávka roste. Souvisí to i s tím, že v německých zásobnících je nedostatek zemního plynu a pro topení i výrobu elektřiny se zvyšuje poptávka po topných olejích a naftě, varoval analytik Commerzbank Carsten Fritsch.
I když chce britská vláda v Londýně vydat dočasná víza pro deset tisíc řidičů z EU, experti na pracovní trh a logistiku to považují jen za kapku v moři. Aby se situace stabilizovala, musí se řidičům výrazně zvýšit platy. Tak to řeší britské řetězce supermarketů. To ale bude znamenat, že zvýšené náklady pocítí zákazníci. Logistické problémy se pravděpodobně nepodaří vyřešit do letošních Vánoc, kdy je poptávka po spotřebním zboží obecně mnohem vyšší než v průběhu roku.
Britská spediční firma Cargo Express už láká nové řidiče na 850 liber týdně, což je v přepočtu sto tisíc měsíčně. Pracovní agentura Indeed nabízí pro řidiče náklaďáku roční plat na úrovni šedesát tisíc liber, což je pět tisíc měsíčně (148 tisíc korun).
Migranti, vězni i ženy do práce
Britská asociace silniční dopravy dodala, že situaci zhoršuje vládní nařízení o zkouškách pro řidiče kamionů, které znamenají 35 zkušebních hodin každých pět let. Podmínky by měly být jednodušší, jinak bude řidičů stále nedostatek. Řeší se také to, jak dostat do sektoru dopravy více žen. Ve velkém chybějí i pracovní síly v supermarketech.
Ministr spravedlnosti Dominic Raab prohlásil, že by svízelnou situaci na britském trhu práce mohli částečně vyřešit vězni, kterým má být umožněno pracovat za plat. Rychleji by se měli do trhu integrovat rovněž žadatelé o azyl, kteří nesmějí pracovat, dokud o jejich případu není rozhodnuto. Připustil, že integrace uprchlíků v Británii posledních dvacet až třicet let neprobíhá ideálně.