Cena lithiových baterií prudce padá, za deset let o 70 procent. Může za to zvýšená výroba a upadající poptávka

Ceny lithium-iontových baterií výrazně klesly v důsledku zvýšené výroby a snížené poptávky. Výrazně se snížila také cena lithia, které se těží v dolech.

Ceny lithium-iontových baterií výrazně klesly v důsledku zvýšené výroby a snížené poptávky. Výrazně se snížila také cena lithia, které se těží v dolech.

Celý článek
0

Čínská odveta za elektromobily: uvalí cla na brandy z EU. Ta se chce bránit

Čína zavede prozatímní antidumpingová cla 30,6 až 39 procent na dovoz brandy z Evropské unie. Děje se tak poté, co členské státy sedmadvacítky umožnily zavést definitivní cla na dovoz elektromobilů z Číny. Evropská komise ihned reagovala, že rozhodnutí Číny napadne u Světové obchodní organizace. Oznámená cla považuje za neodůvodněná a je odhodlána bránit unijní průmysl před zneužíváním obchodních opatření. 

Čína zavede prozatímní antidumpingová cla 30,6 až 39 procent na dovoz brandy z Evropské unie. Děje se tak poté, co členské státy sedmadvacítky umožnily zavést definitivní cla na dovoz elektromobilů z Číny. Evropská komise ihned reagovala, že rozhodnutí Číny napadne u Světové obchodní organizace. Oznámená cla považuje za neodůvodněná a je odhodlána bránit unijní průmysl před zneužíváním obchodních opatření. 

Celý článek
0

Hrozí válka o ropu? Izraelská odveta Íránu by mohla zamávat s cenami paliv

Potenciální rozšíření konfliktu na Blízkém východě – pokud by Izrael splnil své výhrůžky a zaútočil na Írán – by mělo vážný dopad na světový trh s ropou.

Potenciální rozšíření konfliktu na Blízkém východě – pokud by Izrael splnil své výhrůžky a zaútočil na Írán – by mělo vážný dopad na světový trh s ropou.

Celý článek
0

Říčany dostanou minibus bez řidiče. Zatím na vyzkoušení

Světová města se každým rokem zvětšují. Před 100 lety žilo 80 procent na venkově. V roce 2007 ale města co do počtu obyvatel venkovské oblasti předběhla. V roce 2050 v nich bude žít zhruba 70 procent druhu Homo sapiens. 

Říčany dostanou minibus bez řidiče. Zatím na vyzkoušení
foto AuveTech

Není to přitom problém Mexico City nebo Jakarty, či jiných exotických „megapolí“. Lidé se stěhují rychle do měst i ve státech, ve kterých počet obyvatel stagnuje – třeba jako v České republice. Na vlastní kůži to dobře znají obyvatelé širšího okolí Prahy. Sídla, která byly v roce 2000 „venkovem“, neformálně, ale neodolatelně zasáhla gravitace české metropole.  

Klíčovým problémem na těchto „periferiích“ (ovšem obývaných střední třídou), je doprava. Neexistuje přitom jednoduché řešení. Je však zjevné, že stávající přístup naráží na své meze. 

Vjezd aut do oblastí na kraji města nejde regulovat tak jako v centrech měst; jsou nezbytnou spojnicí mezi městem a jeho okolí. Další silnice také nejsou řešením: čím více se postaví silnic, tím víc vozů po nich bude jezdit, říkají zkušenosti. Vždyť České republice je dnes registrování více než šest milionů osobních aut, v samotné Praze zhruba 1,1 milionu. Těžko si představit silniční síť, která by je pojala. 

Naděje se tedy upínají k inovacím. Ne jedné jediné novince, ale celé řadě možných řešení, která by mohla ideálně zároveň zpříjemnit cestujícím a snížit zátěž, kterou představuje pro okolí. 

A jaká řešení se vlastně nabízejí? To se můžete sami podívat na vlastní oči ve dnech 23. a 24. června na akci Future City Tech 2022. Do Říčan u Prahy se sjedou inovátoři z celé Evropy, aby představili své pohledy na budoucnost dopravy. Letošní ročník bude zaměřen především na oblast autonomních vozidel, městské logistiky, parkování, multimodální dopravy a sdílených služeb. 

Akce je pro veřejnost plně zdarma. Zpoplatněna je přidružená odborná konference (zástupci samospráv se mohou zúčastnit za zvýhodněných podmínek, pokud kontaktují pořadatele). 

Periferie v centru potíží

Město Říčany není hostitelem akce náhodou. Díky blízké dálnici a rychlému růstu počtu obyvatel v okolních obcích trpí extrémní dopravní zátěží, říká starosta David Michalička. Říčany tak aktivně hledají způsoby, jak nabitým ulicím ulevit, a nebojí se experimentovat: „Vybudovali jsme funkční městskou dopravu zdarma, mladí jezdí na sdílených kolech, budujeme bezpečné zkratky a cesty pro pěší, aby auto nemuselo být jedinou volbou,“ přibližuje kroky radnice Michalička. 

Nové technologie by mohly repertoár dostupných prostředků výrazně rozšířit. Na místě bude k vidění – a také k vyzkoušení – autonomní minibus společnosti AuveTech. Jde o jeden z prvních funkčních příkladů nového trendu v městské dopravě: malých samořiditelných „minibusů“ pro 10-20 lidí, které by mohly pomoci vyřešit otázku, jak se rychle dostat „o pár ulic“ kýženým směrem. 

 

Tato téměř výhradně elektrickými motory poháněná vozítka nebývají stavěná na rychlosti; u řady z nich se pohybuje nejvyšší rychlost kolem 25 km/h. Zato bývají obratná, takže se vejdou i do malých uliček. V Říčanech bude minibus nasazen na ukázkovou trasu po Cestě svobody. Na jízdu je zapotřebí se rezervovat na stránkách akce

K vidění bude i platforma české společnosti BringAuto. Ta vyvíjí vůz, které by mělo posloužit jako „kurýr“ pro dopravu balíčků, nebo třeba materiálů. Během výstavy bude mít možná méně honosnou, ale užitečnou funkci pikolíka. 

Samořiditelná vozidla nebudou k dispozici jen k okukování či svezení. Součástí ukázek bude i pohled do „střev“ autonomního řízení, které zprostředkuje česká společnosti CEDA. Ta na svém stánku ukáže, jak vidí autonomní vozidla svět okolo sebe. 

K vidění bude i návštěvník ze vzdálenější budoucnosti dopravy: vodíkový automobil společnosti Hyundai. Nebo v prezentaci Centra Paraple uvidíte, jak již dnes může „elektrická“ revoluce v dopravě pomoci handicapovaným.  

Pro odbornou veřejnost bude připravená konference a workshopy týkající se zavádění autonomní dopravy do měst. Mluvit se bude o řešení problémů s parkováním, využívání sdílených služeb a multimodální dopravě, městské logistice a dopravě na poslední míli. 

Future City Tech 2022 se koná ve dnech 23. - 24. června v Říčanech. Organizátorem je společnost PowerHub ve spolupráci s městem Říčany a s podporou CzechInvest. Hlavními partnery jsou společnosti CITYA, Centrum Paraple a Hyundai. Nad akcí převzal záštitu ministr dopravy Martin Kupka