Volvo couvá od zásuvky. Automobilka zahazuje plány na plně elektrickou budoucnost

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

Celý článek
0

Mladí lidé nevěří ve vlastní bydlení. „Nezadlužíme se na celý život“

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Celý článek
0

Raiffeisenbank se ocitla ve zlaté ruské pasti

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Celý článek
0

Co s bohatou úrodou řepky? Místo bionafty jde do oleje

Stále větší podíl tuzemské úrody řepky směřuje nikoliv do biopaliv, ale na výrobu řepkového oleje. Jeho obliba mezi Čechy je však spíše vlažná.

Co s bohatou úrodou řepky? Místo bionafty jde do oleje
ilustrační foto | Tomáš Novák týdeník HROT

Češi ročně utratí v supermarketech za kuchyňské oleje přes dvě miliardy korun. Za to jich nakoupí zhruba 62 milionů litrů, vyplývá z údajů společnosti Nielsen, která sleduje útvary v prodejnách moderního obchodu nad 400 metrů čtverečních.  

Podobně jako u většiny trvanlivých potravin i prodeje olejů nakoply obavy z dopadů nákazy covid-19 a předzásobení zákazníků. To se týkalo i oleje řepkového, druhého nejprodávanějšího typu po nejpopulárnějším oleji slunečnicovém. „Březnové prodeje řepkového oleje zaznamenaly oproti březnu předcházejícího roku 2019 nárůst o 56 procent, tržby až o 80 procent,“ říká za Nielsen Mária Hukelová.

Jinak však olej, odborníky považovaný za vyživově velmi hodnotný, mezi Čechy velkou oblibu nemá. Za poslední rok sice tržby narostly o sedm procent na 428 milionů korun, nejvíce mezi všemi typy olejů. Příčinou však bylo zdražování, nikoliv vyšší prodané objemy. Meziročně se naopak prodalo řepkového oleje o dvě procenta méně.

Právě vyšší cena může být důvodem nižší poptávky. Zatímco za litr slunečnicového zaplatí zákaznici v průměru 24,40 korun, u řepkového je to 26,70 korun. 

A přesto podíl řepky olejky, která každoročně skončí nikoliv ve formě biosložky přimíchané do paliv, ale v potravninářství, každoročně roste a dnes už vysoce přesahuje podíl bionafty. 

Více o využití řepky v Česku si můžete přečíst v aktuálním čísle týdeníku Hrot, které vychází v pondělí 29. června. Předplatit si ho můžete ZDE.