Jde o důsledek krachu Bohemia Energy loni na podzim, kdy do takzvaného režimu dodavatele poslední instance (DPI) spadly statisíce domácností.
Lhůta, dokdy měly uzavřít klasickou smlouvu, vypršela u elektřiny 14. dubna a u plynu to bude 17. dubna. Podle zveřejněných dat Bohemia Energy dodávala ke konci srpna elektrický proud více než 600 tisícům zákazníků a plyn bezmála 300 tisícům.
Že brzy přistoupí k odpojování, oznámila například Pražská energetika. „V týdnu po Velikonocích přistoupíme k odpojování. V první řadě půjde o odběrná místa, která elektřinu odebírají, ale zákazníci současně nekomunikují a neplatí. Naše zkušenost je obecně taková, že po odpojení devět z deseti odběratelů dlužnou částku obratem uhradí a jsou vzápětí opět připojeni k síti. Budou však muset podepsat běžnou smlouvu, protože režim DPI už pro ně neplatí,“ citovala ČTK mluvčího podniku Karla Hanzelku.
V režimu DPI zůstalo u Pražské energetiky 350 odběrných míst. Tři čtvrtiny z nich jsou neobydlené byty s téměř nulovým odběrem. Buď jde o prázdné byty určené k pronájmu, nebo se majitelé dlouhodobě zdržují v cizině.
Společnosti ČEZ Prodej se za půl roku podařilo převést 99 procent ze zákazníků Bohemia Energy na standardní smlouvy, takže v DPI zůstalo před vypršením zákonných termínů 2157 odběratelů. Z toho je 432 podnikatelů a 1725 domácností. Celkem 750 z těchto zbývajících odběrných míst nemělo žádnou nebo jen minimální spotřebu.
ČEZ Prodej od začátku upozorňoval, že DPI je dočasný a že je třeba urychleně přejít na standardní smlouvu. V posledních týdnech je navíc kontaktovali starostové obcí a pracovníci úřadů práce, aby jim vzniklou situaci vysvětlili. Pokud tito zákazníci urychleně nevyřeší smlouvu s novým dodavatelem, dostanou se do takzvaného „neoprávněného odběru“ a bude jim v dalších týdnech přerušena dodávka a odmontován elektroměr.
„Klíčové pro nás bylo převést maximum zákazníků co nejrychleji z režimu DPI na cenově výhodnější standardní smlouvu, ať už u nás, nebo u jiných dodavatelů. Během šesti měsíců jsme tak odeslali přes tři miliony dopisů, e-mailů a SMS zpráv. Naše call centra vyřídila v souvislosti s režimem DPI přes 750 tisíc hovorů a e-mailů,“ sdělil generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.
Dodal, že společnost v průměru každého zákazníka v DPI kontaktovala sedmkrát a patnáctkrát pak ty, kteří zůstávali v DPI až do poslední chvíle. „I díky této masivní komunikaci se nám podařilo převést drtivou většinu zákazníků na standardní smlouvu,“ konstatoval Kadlec.
U společnosti Innogy těsně před uplynutím ochranné lhůty zůstala bez smlouvy a nového dodavatele tisícovka bývalých zákazníků Bohemia Energy. Z původních asi 240 tisíc zákazníků je to minoritní skupina, naopak 99,5 procenta zákazníků z DPI odešlo a má nové smlouvy buď u Innogy, nebo u jiných obchodníků.
Z tisícovky zákazníků, kteří v DPI zůstali, jich zhruba 800 používá plyn pouze na vaření. Právě to, že na plynu jen vaří a chtějí ho odpojit, uváděli mnozí z těchto zákazníků jako důvod, proč situaci neřešili. Se zákazníky, kteří zůstanou i po 17. dubnu bez smlouvy a nového dodavatele, bude další kroky řešit provozovatel distribuční soustavy.