Fanoušci bondovek si jistě vzpomenou na arogantní sovětské generály tajné služby, kteří občas pronesou větu: „Od KGB se neodchází“. Podobnou strategii razí na českém energetickém trhu Pražská energetika (PRE). Podle zjištění týdeníku Hrot totiž blokuje odchod svých klientů ke konkurenci způsobem, který je v oboru výjimečný – a který naráží na odpor ostatních dodavatelů i samotných zákazníků.
Jako příklad můžeme uvést zákazníka z Prahy 3 (redakce jeho jméno zná, ale nebude je prozatím uvádět), který chtěl přejít k novému dodavateli – firmě Gazela Energy. PRE mu nejprve dopisem pohrozila pokutou ve výši 8300 korun za předčasnou výpověď smlouvy, poté mu nabídla výhodnější tarif a ve třetím dopise ho upozornila, že smlouvu může ukončit nejdříve ke dni 31. 3. 2022.
PRE považuje tento přístup za férový. „PRE vždy informuje koncového zákazníka o termínu konce smlouvy či jiných věcech, které po nás zákazník požaduje, a to písemně nebo na jeho e-mail. V případě osobního požadavku na zákaznickém centru tento požadavek řešíme přímo,“ odpověděl mluvčí Pražské energetiky Petr Holubec.
Jenže konkurenční společnosti upozorňují, že PRE uvádí pouze datum konce smlouvy na dobu určitou, ale nikoliv už lhůtu, v níž lze smlouvu vypovědět. Ta bývá stanovena poměrně přísně – například jako nejméně 60 a nejvýše 90 dní před koncem smlouvy. „Intervalů výpovědních lhůt jsou se všemi kombinacemi skoro dvě desítky. Jako zákazník se musíte přímo trefit do vymezeného intervalu. Pokud je výpověď poslána s větším předstihem, je zamítnuta,“ poznamenal manažer jedné z konkurenčních firem.
PRE přiznává, že podobně složité výpovědní lhůty se u některých smluv vyskytují. „Byla to reakce na agresivní podomní prodej, kdy nemalé množství koncových zákazníků nemělo vůbec tušení, že podepsali jinému obchodníkovi smlouvu a bez jejich vědomí byla provedena změna dodavatele. Nicméně od září 2017 došlo ke změně, sjednotili jsme výpovědní lhůty u doby určité na čtyři měsíce,“ reagoval Petr Holubec.
Férové jednání na trhu s elektřinou a plynem se snaží v posledních měsících prosadit třeba Svaz obchodu a cestovního ruchu. Ten sepsal takzvanou Deklaraci 2.0 na ochranu spotřebitelů, jejímž cílem je zabránit vysokým smluvním pokutám či blokováním přechodu klientů k jiné firmě. Deklaraci podepsaly například společnosti ČEZ, Bohemia Energy, E.ON, MND, innogy, Centropol a Dobrá energie. PRE, kterou vlastní německá EnBW spolu s Prahou, mezi signatáři dohody chybí.