Dnes už není moc možností, jak by se mohli řidiči dostat k pohonným hmotám bez přimíchané rostlinné složky. Jednu z mála představuje síť čerpacích stanic EuroOil, spadající pod státního přepravce a skladovatele ropy a ropných produktů Čepro. Podle některých poslanců získává společnost „čistá“ paliva díky skladování státních hmotných rezerv, které mají ze zákonné povinnosti výjimku.
To představuje neodůvodněnou konkurenční výhodu oproti jiným provozovatelům čerpacích stanic, která firmě přináší až 600 milionů korun ročně, tvrdí zákonodárci. „Mám zájem na stejných podmínkách přístupu na trh, které jsou touto výjimkou narušovány,“ zdůvodňuje poslanec STAN Petr Pávek. Ten si osvojil pozměňovací návrh k novele zákona o podporovaných zdrojích energie, který původně předložil sociálnědemokratický poslanec Petr Dolínek, posléze ho však stáhl.
Návrh rušil výjimku z přimíchávání biosložky do paliv, která pro státní hmotné rezervy platí od roku 2007. Ročně jde zhruba o 420 milion litrů nafty a 174 milion litrů benzinu. Výjimka má dva důvody. Zaprvé, Státní správa hmotných rezerv zásobuje pohonnými hmotami českou armádu a případně i další armády zemí NATO. Vojenská technika není přitom na palivo s biosložkou stavěná. A zadruhé, palivo s biosložkou není možné dlouhodobě skladovat.
Druhý důvod však už podle poslanců neplatí. Podle předkladatelů se forma skladování pohonných hmot ve státních rezervách v průběhu let změnila a dnes jsou uskladněny „průtočným způsobem“. To znamená, že jsou pravidelně obměňovány, a technický důvod pro výjimku tedy odpadl. Výjimka dodávek pro armádu by měla platit i nadále.
Podle specialisty komunikace Čepra Marka Rolla ovšem skladování hmotných rezerv nijak nesouvisí s prodejem paliv bez biosložky v rámci sítě EuroOil. „To, že společnost Čepro může nabízet naftu bez biosložky v rámci maloobchodní sítě EuroOil, je dáno především dalšími obchodními aktivitami, kdy naplníme zákonný režim prodeje biopaliv. Skladování pro Státní správu hmotných rezerv je zcela jinou obchodní záležitostí bez vlivu na tuto skutečnost,“ reagoval Roll.
Podle něj by navíc zrušení výjimky znamenalo značné komplikace při správě rezerv. „Pokud by zůstala výjimka pro armádní účely, muselo by dojít k oddělenému skladování nouzových zásob od zásob určených pro armádu, ale nikdo neumí definovat, kolik pohonných hmot by bylo v budoucích krizích potřeba pro armádu. Hypoteticky všechny,“ reagoval Roll. Dodal, že by to vedlo i ke zvýšení poplatků za skladování. S kritikou se ztotožnili i poslanci hospodářského výboru. Ti nakonec odsouhlasili k pozměňovacímu návrhu negativní stanovisko.