Zdravotnictví v propasti. „Chce to privátní pojištění a zavřít část nemocnic,“ říká respektovaný lékař

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Celý článek
0

Kreml zakázal vývoz uranu do Ameriky. Na ceně se to zatím neprojevilo

Moskva trestá Washington za ekonomické sankce tím, že zakázala vývoz ruského obohaceného paliva do Spojených států. Americké jaderné elektrárny ale mají dostatečné zásoby, takže se to zatím na ceně paliva neprojevilo.

Moskva trestá Washington za ekonomické sankce tím, že zakázala vývoz ruského obohaceného paliva do Spojených států. Americké jaderné elektrárny ale mají dostatečné zásoby, takže se to zatím na ceně paliva neprojevilo.

Celý článek
0

Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Pokrytecká elektromobilita. Tesla vydělává na prodeji „odpustků“

Automobilka Tesla vyrábí čistá elektroauta, k ziskům si ale pomáhá penězi od výrobců „špinavých“ vozů se spalovacími motory

Pokrytecká elektromobilita. Tesla vydělává na prodeji „odpustků“
Tesla, ilustrační foto | Profimedia.cz

Když minulý týden americký výrobce elektromobilů vykázal počtvrté v řadě kladný čtvrtletní zisk – 104 miliony dolarů –, vydávala to řada příznivců elektromobility a analytiků za pozitivní příklad. Je to prý důkaz, že i firma zaměřená čistě na výrobu aut na baterku může vydělávat. 

Při bližším pohledu na hospodářské výsledky je ale zjevné, že se ziskovostí Tesly to není tak růžové, jak se zdá na první pohled. Kromě tržeb z prodeje elektromobilů si totiž firma miliardáře Elona Muska vypomáhá také prodejem „odpustků“ výrobcům aut se spalovacím motorem. A to jak ve Spojených státech, tak v Evropské unii. 

V USA funguje systém takzvaných emisních kreditů, které dostávají výrobci za prodeje elektromobilů. Pokud některá automobilka nevyrábí aut na baterku dost, musí tyto kredity získat jinak – například je nakoupit od konkurenta, který jich má nadbytek. Jde tedy o systém podobný emisním povolenkám v evropském průmyslu. Tesla za poslední roky na prodeji kreditů především Fiatu a General Motors vydělala stamiliony dolarů.

Evropský systém je jiný, podstata ale stejná: každá automobilka musí splňovat přísné emisní limity. Ty se počítají jako průměr z celé prodané flotily a za jejich překročení se platí vysoké pokuty. Toho využila Tesla, která loni uzavřela alianci se společností Fiat Chrysler. Díky tomu se emise z prodaných aut počítají dohromady jak z prodejů „špinavého“ Fiatu, tak „čisté“ Tesly. Fiat tak dosáhl snížení průměrných emisí a vyhnul se pokutě. Tesla to pro něj ovšem nedělá zadarmo.

Podíl odpustků na tržbách Tesly postupně roste. Podle agentury Bloomberg například loni v druhém čtvrtletí dosáhly 111 milionů dolarů z celkových pětimiliardových tržeb. Ve vychvalovaném druhém kvartálu letošního roku Muskova firma utržila za prodeje aut zhruba 4,5 miliardy dolarů a další půlmiliardu inkasovala od konkurentů právě za emisní kredity a vytvoření aliance s Fiatem. Jinými slovy, bez odpustků by byla ve ztrátě.